HUDBA,  UMĚNÍ & KULTURA

Yosi Horikawa – Vapor

 

Napsat o tomto japonském umělci, že je mistr kouzelník zvuků, není rozhodně nic nadneseného. Pravda, u nás je tenhle člověk asi neznámý. Nicméně jeho tvorba je nesmírně zajímavá. A hodně, hodně neobyčejná! Originální!

Představte si album-skladby složené víceméně ze samých zvuků, které lze zaslechnout v přírodě. Kvákající žáby, cvrčci na louce, bouřka, déšť, vrzající úchyty pádel na pramici, třískání uvolněných okenic, zvonek na kole atd. Cinkání, syčení, bouchání, ruchy, šumy. Ale pozor! V žádném případě nečekejte nějakou nudnou ambientně monotónní záležitost, při které budete sladce usínat!

Horikawa je totiž mistr svého oboru. Chodí po krajině se špičkovým mikrofonem a záznamovou technikou… a loví zvuky. Všemožné. A sám k tomu říká - cituji „…když něco posloucháte, okolní prostředí má na vás velký vliv: denní čas, prostor, ruchy krajiny - ale není to jen o zvuku. Chci zachytit PROSTŘEDÍ kolem zvuku…“

A tyto zvuky pak doma zpracovává, mixuje, prohání skrz různé mašinky, a z nich tvoří skladby. Není rozhodně žádný troškař neboť některé kusy z desky Vapor obsahují více než 100 různých vrstev zvuků a efektů! Údajně vše trpělivě vrství, odmazává, synchronizuje v čase, a to tak dlouho, dokud není s výsledkem spokojený. Celý postup je například krásně „čitelný“ ve skladbě „Rainbow“. Bouře, déšť, kapky a cákance vody, ty mají svůj zvuk a přesně na nich Horikawa vystaví celou skladbu.

Nebo kvákání žab ve skladbě „Kingdom Of Frog“. Skladatel z nich „vyexportuje“ nějaký dílek zvukové frekvence a na tu postupně nabaluje další zvuky. Je neskutečně zábavné tento vývoj ve skladbách sledovat. A třeba i hádat, jaký byl ten pra původní zvuk. Ve většině případů na to nepřijdete! Ale třeba čmáraní tužkou po papíru najít lze. Schválně, ve které skladbě?

Výsledkem je doslova famózní album! Jsem přesvědčený, že pohltí každého, kdo je na tento styl hudby zatížený.  A do jaké kolonky bychom toto dílko zařadili? Jsou tu ke slyšení prvky mistrně produkovaného ambientu, hlavně v úvodních částech jednotlivých skladeb. Ovšem žádné ledabyle amatérsky navršené zvuky přírody! Dominantní hudební škatulkou je hlavně houpavý, instrumentální  hip-hop!

Co je ale na desce doslova úžasné? Je uchu lahodící! Mistr zvuků Yosi Horikawa si je moc dobře vědom, co je lidskému uchu milé, jaké kmitočty jsou ty správně mazlivé. Nic tu neprudí, na citlivá ouška posluchače neútočí roje třaskavých náloží. Celá deska Vapor je jako podmazaná medem! A jen tak se neoposlouchá, to vám zaručuji. Je na ní stále co objevovat!

Yosi Horikawa – Vapor. Více než bohatě vykreslená tapisérie všemožných zvuků v mnoha vrstvách. Houpavá rytmika, která vás zvedne z křesla! Uši si libují a na vaší hi-fi sestavě si konečně řádně prověříte stereo bázi!

Takže zhasnout a volume doprava. Zaručuji vám, že se ocitnete v jiném světě! Já si chvílemi připadal jako uzavřený v nějaké počítačové hře. Bacha, některé zvuky vás i vystraší! Nebudete vědět, zda se na vás ze tmy nesype pytel brambor nebo krabice pingpongových míčků! A takových překvapení tu není málo. Yosi Horikawa – Vapor. Boží album!

Hodnotím: 100% +

 

 

Není to ovšem jen a pouze o přírodních zvucích. Aby měly skladby rytmus, využívá Horikawa i některých bicích nástrojů jako třeba tibetského zvonu, jehož zvuk však nahrával v jeskyni. Čerpá i z databází neboli tzv. knihovny perkusních nástrojů, které jsou volně stažitelné z internetových free úložišť. Po pečlivém poslechu alba bych řekl, že tu je ke slyšení i vrstva s nějakým hodně teple znějícím a citlivě užitým syntezátorem.

 

One Comment

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

error: Content is protected !!