CYKLISTIKA,  CYKLOTECH

Specialized připravil převrat v elektrokolech

Bylo to jen otázkou času, kdy se k TOMUTO kroku někdo odváží! Kdy konečně někomu dojde, že těžká elektrokola s mega výkonnými motory a nabušenými bateriemi jsou tak trochu nesmysl a že se z nich pomalu ale jistě stávají zbytečně osvalené elektro-motorky. Specialized, Trek, Cube, KTM a další! Všichni v tom jedou.

A také jsem už slyšel od dvou ještě na jaře nadšených e-jezdců opatrně vyslovované stesky na to, že to jejich e-kolo je přece jen kuewsky těžké, co naplat, že mají motorový doping, když tahat se do kopců s 25 kg těžkým strojem je opruz. Chvíli vás to baví, pomoc ve sportovním režimu je návyková, jenže pak zíráte na ubývající čárky na baterii – a je po radosti.

Ano, v podstatě všichni výrobci elektrokol naskočili do šíleně se točícího kolotoče a doslova se předhánějí v tom, kdo nabídne stroj s vyšším výkonem, větším točivým momentem motoru a s kapacitně mega fest natlučenou baterií.

Ale také s váhou, která často atakuje 25 kg! Vyjedete si na výlet, vezmete batoh s pitím, jídlem, foťákem, nějakým oblečením, brašničku s nástroji, náhradní duší a lepením. Se svoji váhou 70 kg sednete na e-bike a do kopce pak nutíte krouťák motoru, aby tlačit vpřed více jak 100 kg těžké monstrum ve složení jezdec a jeho elektrokolo! Je to tvl normální?

Specialized připravil převrat

Rozhodl se totiž, jít proti proudu! Jejich konstruktéři vycházeli ze zkušeností e-jezdců, nyní je vyhodnotili a museli si položit zásadní otázky. Proč s sebou musí lidé tahat těžké baterie (často i náhradní v rámu nebo v batohu), když ji/je v jedné jízdě ani nevyužijí neb mají až panický strach, aby ji v půli cesty totálně nevybili? Co je to za sport, když si už dopředu nechávají e-jezdci propočítávat itineráře trasy s hlavním důrazem nikoliv na vlastní výkon ale s trapnou závislostí na kapacitě baterie? Proč se lidé i v takovém free sportu, jakým cyklistika bezesporu je, proč se dobrovolně stávají opět a zase na „čemsi“ závislými? Jako by jim ty jiné životní, a nutně přijímané a leckdy až otravné, závislosti nestačily! Neměli by se přece jen v tom terénu bavit!? Odpoutat se? Užívat si volnosti? Hecovat se a těšit se z toho, že jsem motůrek použil jen v té nejkrizovější stojce ale jinak jsem tenhle kopec dal konečně za svý?

A jsme u toho! Co tak vymyslet e-kolo výrazně lehčí, se slabší baterií a jen malým motorem!? Abychom nemuseli kalkulovat itineráře a nechytali nerva při pomyšlení na vybitou baterii, neb nám to bude celkem fuk, protože kolo mám i s e-pohonem lehké, takže pokud vytluču baterii, žádný trápení protože v pohodě můžu pokračovat za svý…

Specialized připravil převrat

Nechal si totiž vyrobit malý motor s označení SL 1.1, který je vložený do fungl nového rámu společně s baterií o kapacitě pouze (!) 320Wh. Spolu s druhou, doplňkovou, o kapacitě 160 Wh.

Pár čísel

Nový pohon údajně nabídne max. výkon 240 W, což má být zároveň i maximum, co dovede jezdci vypomoci. Jinak 30% v Eco režimu, 60% v Trail módu a 100%  při použití Turbo. Limit pomoci je 25 km/hod Dál motor nepomáhá… a při šlapání NEKLADE žádný odpor!

Spešl“ to na své stránce vyjadřuje následovně: klasické, těžké e-kolo jede za: 4x motor a 1x nohy jezdce, kdežto nový model Specialized pojede za: 2x motor a 1x nohy jezdce.

Nový motor nabídne max. točivý moment 35Nm a proto může být výrazně menší a s hmotností něco málo pod 2 kila. Je tu ještě jiné srovnání: nový motor SL 1.1 ve spojení s malou baterií bude vážit tolik, kolik samotná baterie s obří kapacitou u klasického těžkého e-kola!

A ještě jedna zajímavost od převratné novinky: integrovaná baterie se z rámu bude moci vyjmout pouze při předchozí demontáži motoru. Jinak řečeno, nebudete-li chtít využívat sílu motoru, odložíte ho spolu s baterií doma, a můžete jet za své bez obavy, že se s těžkým rámem budete oddávat sebetýrání.

Specialized zdá se průkopníkem…

Protože vše výše napsané se týká právě nových a nejvyšších modelů Specialized řady S-Works! Tato kola budou osazena fungl novým motorem s označením SL 1.1. Ovšem, ať se nám to líbí nebo ne, do cen novinek je holt zahrnuta ona novinka, převratnost + příslušnost ke značce“!

  • Top model S-Works Turbo Levo SL Founders Edition: 390 000,-Kč  – váha 16,9 Kg ve velikosti M
  • S-Works Levo SL: 340 000,-Kč – váha 17,3 kg

Ach, ty ceny!?

Šílené! Doufám, že prozatím. Specialized s tím přišel a já jsem hodně, hodně zvědavý, jak se tento dost zásadní „upgrade“ prosadí. Nastane nová éra v e-cyklistice? Je také ovšem možné, že vše zapadne v zapomnění, neb lidé jsou prostě líní a kola s „nižším výkonem“ je nechytnou. Ale já bych budoucnost viděl. V nás.

V bikerech, kteří zatím stále válčí za svoje, a pro e-bajky mají jen slova opovržení. Až na výjimky. Jenže, roky nezastavíš. Jednou nastane čas, kdy klouby začnou tuhnout, šlachy se zkracovat, zkrátka ty naše obvyklé tripy budou čím dál víc bolet. A ta bolest nebude pramenit z únavy ale z pomalé a nevratné degradace těla jako takového. Budeme chtít trošku pomoci, jen málo.

Jenže: pro příklad – teď jezdím na 11kg lehkém karbonovém hardtailu. Cožpak jsem hlupák, abych se „na stará kolena“ vláčel s 25 kg těžkým šrotem, obřím motorem a velkokapacitní nádrží šťávy?!

Bude nám stačit málo. Jen popostrčit! Vypomoct v krizovce, třeba v závěru 70 km těžké trasy, kdy se nohy už točí fakt ztěžka. A tahle lehká e-kola s “výrazně omezeným e-dopingem” by mohla býti budoucností. Uvidíme.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

error: Obsah blokovaný! Content blocked!