HUDBA,  UMĚNÍ & KULTURA

Renée Fleming – Dark Hope

 

Krásně sametově zabarvený hlas, přesné frázování a dikce. No aby ne! Tahle dáma je věhlasná americká operní diva vládnoucí nádherným koloraturním sopránem (tzn. dokonale ohebným, lehkým a zpěvným viz.wikipedia).

A Renée se v roce 2010 rozhodla vydat pop rockové album! Ale pozor! Jejím cílem NEBYLO ho nazpívat svým „domácím“ operním stylem! Producent David Kahn jí nabídl nikoli klasický “mišmaš” zvaný crossover ale dobrodružný výlet do zcela jiných hudebních končin, přičemž v žádném případě nechtěl krotit její interpretační dary!

A manažeři Metallicy, Cliff Burnstein a Petr Mensch, navrhli výběr skladeb, které se Renée Fleming líbily (ona je o to požádala) a zároveň přistoupila na to, že se v podstatě musela přizpůsobit zcela jiným nahrávacím postupům, než na které je zvyklá. Mimo jiné prý musela hlasem “klesnout” o dvě oktávy níže. Zvládla to skvěle a tak se zrodilo zcela netradiční, výborné a moc dobře poslouchatelné pop-rockové album.

Ne, fanoušci opery, neděste se! Nejde o žádný přechod, vaše diva nikam neutíká a nestává se hvězdou rockových pódií! I když by jí to s touhle deskou slušelo! Renée Fleming si prostě nazpívala to, co má ráda. Album není autorské, jde o předělávky písniček tu více, tu méně známých umělců. A povedlo se! S producentem Kahnem dali dohromady zajímavě předělané aranže. Ve většině temné, melancholické, zasněné. A silný, sametový hlas zpěvačky, to je korunka na vrcholu. 

První skladbu „Endlessy“ jí „podarovali“ britští Muse.

Příjemná dvojka „No One´s Gonna Love You“ pochází z dílny americké indie kapely Band Of Horses.

Oxygen“ pochází od amerického písničkáře Willy Mason-a. Má zajímavou rytmiku s pěkně vyklenutým refrénem.

Skladbu „Today“ si vypůjčila z pokladnice rockové hudby – pochází od legendárních Jefferson Airplain. Zde nazpívaná s jistou naléhavostí.

Ve skladbě “Intervention” od kanadských Arcade Fire se nám zpěvačka připomíná v operní roli. Skvěle vypracovaná záležitost.

V šestce „With Twilight As My Guide“ od amerických The Mars Volta se Renée opět lehce odklání z rockové soundu alba zpět do toho svého domácího a dává nám připomenout, proč se už mraky let pohybuje na operní scéně s titulem megastar.

Následuje ikonická „Mad World“ od Tears For Fears. Z elektro-popového originálu hodně zajímavě předělaná do temná polohy. První vrchol alba.

A hned v následujícím tracku vytahuje Renée další eso. Opět top zásek rockových dějin, skladba „In Your Eyes“ od Peter Gabriel-a. Není tak rozhalekaná jako originál, zpěvačka zde pokračuje ve svém oblíbeném soundu temnější barvy. Přidává se sbor, ve kterém údajně zdatně vypomáhají příbuzní: dvě dcery a sestra a refrén se tímto stává hodně dynamickým. Skvělá věc.

Předposlední peckou je šlapající pop rocková „Soul Meets Body“ od kapely Death Cab For Cutie

Na samotný závěr desky si Renée Fleming nechala jednu z nejuctívanějších pecek hudební scény, niternou „Aleluja“ od Leonard Cohen-a. Snad milionkrát přezpívaná, předělaná do punku, hard-rocku, blues… I diva Renée ji pojala po svém. Někomu se nemusí toto podání líbit, skladba je podmalovaná hodně temnými klávesami, je smutná, nicméně „sedne“ do celkového konceptu alba.

 

Renée Fleming – Dark Hope. Operní diva, která od vstupu na scénu v roce 1990 natočila 54(!) operních alb. Jedno z roku 2005 je jazzové a 44. v pořadí z roku 2010 je právě tahle rocková záležitost. A rozhodně stojí za poslech.

Hodnocení: 90%

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

error: Zákaz kopírování - prohibiting copying