Redshif ShockStop
CYKLISTIKA,  CYKLOTECH,  Starší články

Redshif ShockStop odpružený představec se vrací?

Krabice a v ní odpružený představec SoftRide 1995
SoftRide 1995 v plné kráse
Mistrovské MTB kolo dánského borce jménem Henrik Djernis. A SoftRide představec!
Pružící bloky

Aneb podivná evoluce  –  velkým obloukem zpět v čase !

Mnozí, kteří jste v 90 letech jezdili na horských kolech, si to určitě pamatujete. Odpružené vidlice ještě neexistovaly (určitě by se už našly nějaké náčrty v blocích konstruktérů) a tak se hledaly jiné cesty, jak jezdcům na MTB kolech ulevit od rázů do rukou. A tak se vymýšlely odpružené představce.

Dnes na tyto historické kousky mnozí nahlížejí s opovržením a úšklebkem. A dodávají, že to byl komponent těžký, nehezký až ošklivý, složitý a v podstatě nefunkční.

Je těžké…

… těm neznalým zoufalcům vysvětlit, že byly paralelogramové komponenty lehčí než pozdější odpružené vidle, jejich údržba byla VÝRAZNĚ jednodušší a dala se v pohodě „zmáknout“ doma, na stole. A hlavně, odpružené představce BYLY funkční!

Jen tak, pro zajímavost

V 90 letech se na cyklokrosových a MTB cross-country okruzích zjevovala výrazná postava raného MTB sportu, dánský závodník jménem→ Henrik Djernis – pamětníci pamatují. V letech 1991 – 1997 byl 2x stříbrný a 3x získal titul mistra světa. Jezdil na kole značky Ritchey… a jaký že používal představec? No přece paralelogram SoftRide – viz fotka.

A já musel SoftRide také mít!

Ano, už tehdy byly takové komponenty u nás k sehnání! Dodnes si pamatuji, jak jsem ho kupoval, pak ho nainstaloval na moje kolo zn. Heavy Tools. Pozor! Ten model se tehdy ještě vyráběl v dílnách KTM a nemá nic společného s koly, později prodávanými v jisté síti prodejen se zahradní technikou!

Zkušenosti z té doby

Veskrze pozitivní! Ty cca 3 cm zdvihu byly na tvrdém hliníkovém rámu sakra znát, je sice pravda, že se řidítka trochu „utápěla či propadala“ nicméně člověk si na to velmi rychle zvykl. A údržba paralelogramu byla jednoduchá: pomocí imbusu vymontovat hliníkové čepy, celý systém rozložit, promazat a opět složit. Otázka 15 minut. Zvládnete to se současnými vidlicemi?

SoftRide mi sloužil věrně dobrých 8 let a neměl jsem s ním jediný problém!

Čas pokročil…

… přišly odpružené vidle (dobře si pamatuji, jak jsem hořekoval, že na ně nikdy nebudu mít) a za odpruženým představcem SoftRide (a dalšími typy konstrukcí) se zavřela minulost. Zdálo se, že navěky.

REDSHIFT ShockStop je tu!

Všechno je jinak! Píše se rok 2015 a na trhu se opět objevuje – no to zírám – odpružený představec s názvem REDSHIFT ShockStop. Komponent to určený primárně pro silniční, gravelová a možná že i cyklokrosová kola. A dnes se v podstatě rozšířil do celého světa.

Nejedná se tu o žádný paralelogram, tlumení obstarávají sady elastomerů a o stabilitu řidítek se stará pevná osa uložená v průmyslových ložiscích. Zdvih je tu opět cca 3 cm.

No vida!

Kdysi mnozí nad termínem „odpružený představec“ ohrnovali nos. Jenže, všechno je jinak.  Nejde o revoluci ale o jakousi podivnou evoluci ve směru opačném: zpět v čase. Jen jsem zvědavý, jak se Redshif ShockStop prosadí!

A na závěr jedno malé zamyšlení. Zdá se mi, že výrobci v honu za zisky už neví co by, a tak hrabou v zaprášených šuplících. A oprašují to, co tu už jednou bylo… zapomenuto.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

error: Obsah blokovaný! Content blocked!