CYKLISTIKA,  TECHNIKA

Gravel Niner Magic Carpet Ride – a kruh se uzavírá?


Nestačím se divit!

Rodina MTB kol se po mnoho let pěkně rozrůstala. Kdysi pradávno tu byla první horská kola na pevných ocelových rámech, pak hliníkových, karbonových, nemluvím např o exotickém titanu. Postupně se do nich zakomponovaly velice užitečné tlumící a pružící elementy takže vznikly celoodpružené nebo-li full bajky. A ty se počaly dělit do kategorií podle jejich specifikace na kola sjezdová, trialová, allmountain, maraton, crosscountry atd. Nemluvím o elektrokolech, které beru úplně mimo veškeré kategorie.

Výrobci se v honbě za ziskem snažili každým rokem přijít s něčím novým. 26 palcová se rozšířila na “obrovských” 29 palců. Výrobcům to bylo málo tak se celkem nedávno přidal kompromisní rozměr kol 27,5″. A taky se nám tu náhle zjevily fat bajky, do kterých se údajně vkládaly velké naděje, co se týká prodejnosti. Jenže ouha, o kola s více jak kilo těžkými 4″ plášti nebyl až tak moc velký zájem. No však kde, v jakém terénu, bych, proboha, na takovém stroji jezdil?  Zdá se, že v segmentu horských kol už nelze s ničím převratným přijít. Jenže je potřeba vydělávat a tudíž vymýšlet. A tak se výrobci zaměřili jinam.

Gravel bajky nebo-li štěrkolety

Ano, rámy z “tenkých trubek”, ty nás zajímají. Ty by mohly, za jistých okolností, trh rozhýbat. Rámy silniční, ale hlavně ty z kategorie cyklokros. Nahodíme na ně o něco větší a dravější pláště než jsou galusky, trochu pozměníme geometrii a máme tu kolo, které může pádit po asfaltu, sice ne tak rychle, jako čistokrevná “silnička” ale přece jen svižněji než full MTB mašina. Ale hlavně, a to je ta přidaná hodnota, která má přilákat potenciálního kupce, s tímhle štěrkoletem můžete z toho asfaltu odbočit na polňačku, lesní cestu, i nějaký ten kořínek či kamínek s tímhle strojem překonáte. A to je, vážený zákazníku, ta pravá univerzálnost! S horským kolem se na okresce tak trochu trápíte, silnička si na svých žiletkách – galuskách zase netroufne na lesní pěšinu kde by se se zlou potázala. Nyní tu máme něco, co musí každý mít! Gravel kolo!

Co jsem čekal… a ono se tak stalo!

Ok, máme tu vyšperkovaný gravel, ale že by byl opravdu schopen v pohodě pokořit lesní stezky s všemožnými nástrahami, které dokáže zvládnout full bajk? To nehrozí. Nebo přesněji, do teď nehrozilo. My tu totiž máme gravel Niner Magic Carpet Ride – a kruh se uzavírá? Konstruktéři této kultovní značky totiž přišli s něčím “převratným” – a my si z toho máme sednout na zadek! Na gravel nasadili zadní odpružení! Právě se zrodil Full gravel bike! Je nanejvýš zajímavé, jak je hodně podobný prvním celoodpruženým modelům s ocelovými rámy z půlky devadesátých let! Koukněte třeba na tento odkaz a porovnávejte.

 

A tak si říkám…

… kdo si takové kolo koupí? Je krásné a po čertech koukatelné, cena díky kultovní značce bude asi atakovat hranici 200 tisíc – a jízda na něm? To je otázka. Hlavně pak, do jakého terénu si s touhle mašinou troufnout? Vzhledem k nízkým zdvihům 5 cm bych to viděl na čistý crosscountry štěrkolet, který si v pohodě poradí i s nějakou tou větší nerovností, kde by jinak pevný rám ztrácel body. Na stránkách firmy NINER se lze dočíst, že rám bude vybavený velkým množstvím závitových bodů s možností nasazení bagáže, takže velké lákadlo pro cestovatele. 

A také se tam dá dočíst, že jezdci na gravel kolech záviděli těm na mtb  jejich volnost a tak NINER jejich touhy vyslyšel a stal se hrdým průkopníkem nového technologického směru!

Gravel Niner Magic Carpet Ride – a kruh se uzavírá?

Ano, uzavírá, a je to logické. Pokud chceme “překopaný” silniční nebo cyklokrosový rám poslat do terénu, kterému dosud vládnou MTB stroje, musíme kolečko vybavit tak, aby bylo schopné se s tímto terénem poprat. A tak ve finále full gravel vypadá jako odlehčený full mtb stroj. Jen vyměnit řidítka nasadit převod 1×12.

Je tohle opravdu vývoj? Revoluce určitě ne! Průkopnictví? Možná. Spíš snad jen jakýsi nový stupeň evoluce, která se však v tomto případě poněkud nelogicky záhadným obloukem navrací do minulosti. 

Ovšem stále si říkám: proč bych měl měnit svůj karbonový MTB hardtail za full gravel? Pokud budu chtít polštářek pod prdelí, půjdu spíš do “festovního” full MTB crosscountry rámu. S tímto, hodně subtilně vypadajícím bych měl strach, byť je upečený z kompozitního materiálu. Ale možná se mýlím. Jde stále o prototyp. Ale určitě se brzy ukážou první testy. Počkám si na resumé. 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

error: Zákaz kopírování - prohibiting copying