HUDBA,  UMĚNÍ & KULTURA

Michael Krasny – Doing What I Do

Dobrých baskytaristů Česko pár má. Hodně dobrých až skvělých je pomálu. A těch naprostých top? Na prstech jedné ruky by je člověk spočítal. Tenhle člověk k této partičce rozhodně patří. Kde se ale vzal?

Takže letmo. Rodák z Opavy, vystudoval hru na kontrabas i baskytaru, stihl i ČVUT fakultu elektrotechnickou.

Co se týká hudby, mihnul se v kapelách Gaia Mesiah a Krucipüsk (což jsem nedohledal). V roce 2012 začal spolupracovat s Laco Déczim v jeho kapele Celula New York a s ním procestoval celý svět. Jeho vlastním projektem je pak pražské uskupení Quattro Formaggi.

V roce 2016 vydal svoji první sólovou desku „Doing What I Do“. Jako spoluhráče si zvolil klávesistu Jana Aleše a bubeníky Vajca Cecziho a špičkového Jeremyho Gaddieho.

***

Hlavní roli má na albu pochopitelně mistrova baskytara. Krásného groovy: to je funk, jazz, soul, zkrátka od každého něco. Jeho hra by se dala označit za barevnou a svým způsobem upovídanou. Proč?

Jeho baskytara totiž v mnoha skladbách přebírá roli zpěváka. Typickým příkladem je hodně povedená předělávka svého času zakázané „revoluční skladby Modlitba pro Martu, kde Krásného prsty na hmatníku doslova vypráví text. Až vidím zpívat „Kubišku“! Ať mír dál zůstává s touto krajinou…

Nebo další celosvětově známé soulové klasiky Papa Was A Rollin´ Stone z repertoáru The Undisputed.

Vůbec: Mistr Krásný coververzemi na své sólovce nešetří. Má tu třeba rovnou dvě od Stevieho Wondera. Isn´t She Lovely? nebo funky vypalovačku Higher Ground. Obě si rozpracoval a předělal k obrazu svému.

Stejně tak krásnou písničku od francouzské skladatelské legendy jménem Michel Legrand s titulem Windmills Od Your Mind. Ta je ovšem předělaná důkladně a košatě nazpívaný originál Krásný poněkud zjednodušil. Ovšem mistr basu tu navíc i zpívá. A ne špatně!

Aby nedošlo k mýlce, že Krásný jen kopíruje vokální linku. Kdepak! Je tu spousta kudrlinek, technika perkusních úderů zvaných slap, jemných modelací, zkrátka bohatost zvuku je až neuvěřitelná.

A aby nedošlo k mýlce, že jen „přehrává“ cizí skladby. Na albu má i svoje autorská díla. Hned úvodní Midnight In New York je hodně povedenou, navlečenou do fest padnoucího soulového kabátku. kde i klávesák Jan Aleš vysekne menší sólíčko na klavír. Tahle pecka musí rozhýbat každého! A je celkem škoda, že takovýhle autorských skladeb není na albu více. Krásný, jako autor, na to má a nemusí si vypomáhat coververzemi, byť by mohly být sebelepší.

Při poslechu jsem nemohl nesrovnávat hru na baskytaru mistra Krásného a americké baskytaristky jménem Ida Nielsen, jejíž koncert jsem nedávno navštívil. Kdysi baskytaristka slavné ikony PRINCE umí, o tom žádná, její hra je podívaná (prsty lítající po hmatníku) a zároveň hodně kvalitní basová výživa pro uši. Přímočaře hraný soul, funky, rap, hip-hop.

Krásný na to jde jinak a to barevností a jistou košatostí zvuku. Na soulovém či funky základu si s lehkostí zahraje i čistě jazzovou notičku. A to se mi líbí.
Už hledám koncert jeho domovské pražské kapely Quattro Formaggi. Tady je třeba vystoupení spolu s hostem Danem Bártou ve slavné skladbě On My Head

Michael Krasny – Doing What I Do. První sólová deska chlapíka který má na to stát se brzy ikonou české baskytary! On už vlastně hvězdou je, ovšem málokdo o něm ví. Skvělá deska. Příště méně předělávek známých hitů a více vlastní tvorby. Pak to bude top!

Děkuji za zapůjčení CD kámošce EG!

Moje hodnocení: 90%

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

error: Zákaz kopírování - prohibiting copying