CESTOVÁNÍ,  HISTORIE,  Málo známé krásy Česka - seriál,  NOVINKA

Málo známé krásy Česka 3. díl Most Miřejovice

 

Kdo se zkrátka toulá s očima otevřenýma – a na těch správných místech – je nanejvýš pravděpodobné, že může narazit na něco, co je na první pohled nenápadné, ale o to více zajímavější. Občas se taková místa nachází mimo značené turistické trasy. A tudíž nenajdete ani příslušnou „ikonku“ na mapě. Tipy lze najít u kamarádů,  nebo třeba čtením “mezi internetovými řádky”.  Na mnoha taková místa jsem narazili při našich každoročních MTB výletech po vlastech českých. A právě taková místa bych chtěl v tomto seriálu představit. 

Profláknuté hrady, zámky, přírodní zajímavosti, technicky či architektonicky zajímavé stavby atd. Zná je kdekdo. Ročně za nimi míří tisíce lidí. Karlštejn, “pohádkový” hrad Bouzov, Trosky, Radhošť, Kokořín, Sovín, Boubín… Tyhle turistické a bedekrové “hity”  necháme bokem. Půjdeme hlouběji do lesů, dál od civilizace. I když, někdy, ne tak docela.

Kolik bude mít seriál dílů, netuším. Řekl bych, že pokud bude co objevovat a hlavně, kolik budu mít času. Těch nenápadných ale krásných místeček v Čechách, na Moravě i ve Slezsku je hodně. 

A začínáme zajímavým technickým krasavcem.

Tak trochu popírá úvodní titulek a anonci. Není nikde schovaný, nemusí se za ním na “kraj světa”, naopak, hrdě se vystavuje na srpnovém slunci. Je určený pouze pro pěší a vede po něm cyklo trasa č.2. Ale přece jen. Lidé se staví ve známém zámku Veltrusy, pak v Nelahozevsi a tento zajímavý technický unikát minou.

Most Miřejovice

Jak je již výše napovězeno, spojuje Veltrusy na jednom břehu a část obce Nelahozeves/Hleďsebe v okrese Mělník na břehu druhém. Jméno nese po nedaleké vesnici.

Původně zde postavili roku 1755 Chotkové most dřevěný a ještě dnes, při poklesu hladiny, jsou údajně vidět jeho zbytky.

Most Miřejovice byl postavený v letech 1900 – 1903 a je součástí celého komplexu staveb. Těmi jsou zdymadlo/plavební kanál, elektrárenský náhon a vorová propusť, od roku 1984 upravená a dnes využívaná pro vodácké závody.

Veškerá technická data lze najít na netu, viz třeba zde: wikipedia.

 

 

Chci se zamyslet nad něčím jiným.

V poslední době se obecně o mostech mluví více než často. Negativně, protože padají. Viz, katastrofa Morandiho mostu v Janově nebo pád lávky v pražské Troji.

Ne že bych chtěl něco takového přivolávat na 116 let starý most Miřejovice, nicméně při pohledu na erodované nosníky příhradové konstrukce se ptám, a zároveň doufám, že je most pod kontrolou. Naštěstí byla odtud už v roce 1974 vyloučena automobilová doprava, takže lze doufat, že i přes jisté nedokonalosti v „makeupu“ je most v relativním pořádku. Na druhou stranu, tehdy se na kvalitu stavby kladl asi daleko větší důraz než jak je tomu dnes…

Pokud by se tomuto mostu mělo něco stát – a to nemyslím hned katasrtrofické zřícení do napěněných vod Vltavy – pak by asi nastal problém. Jižním směrem jsou sice mosty pro pěší v Kralupech nad Vltavou. Jenže směrem severním? Až v Mělníku, tedy asi 18 km po proudu Vltavy! Pokud tedy nepočítám přívozy nebo potrubní most poblíž Zálezlic, kam je však vstup na vlastní nebezpečí.

Pokud navštívíte krásný zámek Veltrusy…

… po prohlídce neprchejte, vyšetřete si trochu času a z hlavního parkoviště u Laudonova pavilonu popojeďte autem asi 600 metrů proti proudu řeky. Podjedete most se silnicí č. 608, po pravici budete mít RaftCamp Veltrusy a za ním už most uvidíte.

Kdo má rád technické památky tohoto charakteru, neměl by most Miřejovice minout. Masivní příhradová konstrukce s pěti manipulačními věžemi je krásnou ukázkou technického umu našich předků. Bohužel, do elektrárny ani na zdymadlo není možný vstup.

A pokud budete mít štěstí, budete svědky zajímavého cvrkotu. Vlevo se tísní remorkér v plavební komoře a vpravo se podstatně menší lodičky svižně proplétají brankami slalomové trati v bývalé vorové propusti.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

error: Zákaz kopírování - prohibiting copying