HUDBA

Herbie Mann se svým albem At Village Gate

Zrození virtuoza

Počátkem šedesátých let se na jazzovém nebi zjevuje nová hvězda a tou je mistr ve hře na flétnu Herbie Mann. S touhle kolekcí písní navštívil jeden jazzový klub v New Yorku.

17. listopadu 1961 zde natočil živé album At Village Gate a mnohé šokoval následný vysoký prodej této nahrávky. Ona totiž byla (a dodnes je) od toho tehdejšího klasického pojetí jazzu poměrně dost odkloněná k popu a melodickým linkám slyšeným kdesi v Karibiku a latinské Americe. Mnohé jazzmany to tehdy poněkud pohoršilo – ale co bylo důležité, lidi zabrali! Těm se to moc líbilo!

Ksakru, jazz hraný na flétnu a vibrafon… a nutí člověka dupat do rytmu a tancovat!? Žádná dechová sekce chrlící swingové noty?

Co se tehdy dělo?

Pro ilustraci jen malý náhled na hudební scénu toho roku. Beach Boy vydali svůj první singl, The Beatles vystupují poprvé v Cavern Clubu, svá alba vydávali takové veličiny, jako Frank Sinatra, Ella Fitzgerald, Dalida, Ray Charles atd. Viz…

A v ten čas

Na scénu vlétne Herbie Mann se svým albem At Village Gate. A způsobí menší poprask! Titulní skladba „Coming Home Baby“ se v této vybrané společnosti nečekaně stala jakýmsi popovým hitem, melodicky zvlněným –  a pravověrným jazzovým postupům hodně vzdáleným.

Celá smečka hraje vyrovnaně

Ano, Herbie Mann není na této desce pouhým sólistou, jeho flétna není osamoceně povystrčená před houštinu dalších nástrojů. Vybranou a vyrovnanou společnost mu tady tvoří sekce perkusí a bicích, které zručně ovládají Chief Bey a Rudy Collins, na conga mazlí rytmus Ray Mantilla a celou nahrávku doslova prosvětluje uším posluchače velmi přítulný zvuk vibrafonu Hagooda Hardyho. O basové party se tu dělí Ahmad Abdul-Malik a Ben Tucker, a drží až hypnoticky repetitivní riff, pak, jakoby opatrně se přidává Mannova flétna a Hardyho vibrafon.

A je vám to hodně příjemný poslech! Už chápu, že se to lidem před více jak 57 lety líbilo. A dnes tenhle styl hudby opět přichází do módy.

Další skladby…

… jsou již z pera nadčasového umělce George Gerschwina. Herbie Mann ovšem převařil jeho kompozice „Summertime“ a „It Is Not Necessairily“ do jazzové chuťovky, ovšem opět zajímavě okořeněné styly bossa nova a samba. Vše plyne na laskavé „latino-americano“ vlnce, ta šumí, bublá a není nijak dotěrná, jen tak smáčí naše šlapky jako mořský příboj při setmění.

Jak tuto desku poslouchat

Při přehrávání této desky jsem zjistil dvě polohy. Buďto nahrávku poslouchat ztišenou, jako třeba kulisu při rozhovoru s přáteli – ti najednou znehybní a nastraží uši s otázkou:… hele, co to hraje?

Nebo druhá poloha. Zhasnout a volume doprava. Rázem se před vámi rozprostře ruch a šum ze slavného sálu Village Gate newyorského jazzového klubu, na pódium nastoupí Herbie Mann se svoji smečkou… a rázem se ocitáme v roce 1961, v čase, kdy bylo ve světě všechno úplně, úplně jinak. Já s tehdy narodil…

Herbie Mann se svým albem At Village Gate způsobil v roce 1961 menší rozruch a přitom je celé album vysloveně pohodové až mazlivé. Ale klasických jazzových postupů si tu pravověrný jazzman moc neužije. A ta basová linka na úvod, mňam… říkají moje uši.

Na závěr…

…ještě jedna zajímavost. Vlastním jménem se jmenoval Herbert Jay Solomon a byl zakladatelem hudebního vydavatelství Embryo Records, u kterého svoje dílo vydával i náš slavný kontrabasista Miroslav Vitouš.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

error: Obsah blokovaný! Content blocked!