Gravel 4Ever Gromvel 1
CYKLISTIKA,  CYKLOTECH,  Starší články

Gravel 4Ever Gromvel 1

Šmoulové a Gargamel. Vlastně sorry! Nejsme v pohádce! On je to Gromvel! Ale i tak se nám to pěkně rýmuje. Pro upřesnění: mluvíme tu o nejnovějším modelu z dílny severomoravských šikulů.  Gravel 4Ever Gromvel 1 patří do kategorie cyklistického segmentu, který se v posledních 2 letech začíná stále více prosazovat na trhu. Není to tak dávno, co jsem testoval jiné kolo od firmy 4Ever. Šlo o full trialový bike – v ten čas ještě označený jako Prototyp. Tady je odkaz. Takže co to bude nyní?

Co nám gravel Gromvel 1nabídne

Rám je hlína s označením Superlite IRC, osazený karbonovou vidlicí  Durable 12mm. Co se týká řazení a brzd, máme tu kompletní novou sadu Shimano GRX určenou speciálně pro gravel kola a to na pohonu 2×11. Na ráfcích Mach 1 jsou nasazené pláště Schwalbe X-One Vero Allround. Řidítka a představec jsou z dílny FSA. Zajímavá je hmotnost: 9,8 Kg!

Jízdní test

Díky Cafe Cycling Club Calabrone jsem měl možnost Gravel 4Ever Gromvel 1 otestovat.

Předesílám, že to byla moje vůbec první jízda na tomto typu kola – a vůbec: rám se silniční geometrií a berany jsem naposledy sedlal někdy před více než třiceti léty!

Prvotní poznatky

Z počátku to bylo hodně, zdůrazňuji hodně nezvyklé. Tělo za dlouhé roky přizpůsobené MTB kolům a rámům (full i hardtailu) si jaksi ne a ne zvyknout na zcela jinou geometrii a řidítka! Takže první stovky metrů byly o velké opatrnosti. Šlo hlavně o úzké berany, brzdící a řadicí páčky tak odlišné od horských sad a od samého začátku i jakýsi, ne zrovna příjemný psychologický pocit reagující na hodně úzké pláště.

Pohodlný rám

Ano, a dodávám, že toto zjištění bylo pro mne od samého začátku hodně překvapivé! Na to, že sedlám pevnou „hlínu“! Takže na silnici a šotolinové cyklostezce ok. Dokonce betonové plotny poskládané cik cak kolo překonalo v pohodě. Znovu říkám, že překvapivě. Dávám palec nahoru!

Jenže pak jsem bez rozpaků najel na dost rozbitou polní cestu a na ni navazující kořenovou stezku. Co se bude dít? O tom dál.

Snad jediná výtka

A to k úzkým beranům. Což o to, Gravel 4Ever Gromvel 1 je s takovýmito řídítky hodně hravý, točení mezi stromy v lese byla zábava, přední kolo díky tomu okamžitě reaguje i na drobnou změnu směru. Opět říkám, musel jsem si na to zvyknout.

Nicméně soudím, že na dlouhé přesuny krajem to už není to pravé. Měřím 182 cm, jsem mohutnější postavy a tady jsem měl, díky úzkým beranům, pocit „stísněného“ hrudního koše.

Pohon a brzdy

Byl jsem zvědavý na fungl novou řadu Shimano GRX a tady mě překvapila v dobrém slova smyslu. Na svém mtb hardtailu vozím pohon 1×11, čili tady jsem si opět musel připomenout, jak ovládat přesmyk. Ale všechno fungovalo naprosto precizně. To samé platí o brzdách GRX. Dokonce jsem nemusel mačkat konce páček a stačilo je zlehka přitlačit v horní části a brzdný účinek okamžitě nastal a dal se dokonce i dávkovat! Super!

Rozbité stezky

Tady bych viděl limit, což zřejmě platí obecně pro všechna gravel kola. Ztrácel jsem na jistotě, kterou tu mám zažitou z mého hardatailu. Rám dostával rány od kořenů i travních drnů, nijak je netlumil a všechny rázy šly do mých končetin.

Zkrátka: na silnici a nesložitých stezkách bude Gravel 4Ever Gromvel 1 král! Rychlý a překvapivě pohodlný. A  hardtailu bude ujíždět. O fullech ani nemluvě!

 Jenže pak přijdou kořenovky a situace se mění. Toto je limitní hranice pro gravely, řekl bych i obecně. Hliníkový rám je prostě tvrdý a tak tělo schytává všechny rázy. Karbonová vidle plní svoji úlohu a je k rukám jezdce přece jen o trochu šetrnější.

Resume

Výše psaným dávám odpověď, kam, do jakého terénu, je Gravel 4Ever Gromvel 1 určený. Silničky, šotolinové cesty, polňačky, přehledné lesní cesty, zkrátka žádnými většími nerovnostmi komplikované stezky. Tam bude tento rychlík doma. Ano, když se zvednu ze sedla a 4Ever Gromvel 1 rozšlapu, jede jako čert, jde to obdivuhodně snadno, rázem je na „tacháku“ 40… a to u svého bajka fakt neznám. Nutno říct, že ten pocit „letu“ krajinou je hodně příjemný, a návykový.

Závěr

Ne, svůj hardtail za Gravel 4Ever Gromvel 1 nevyměním. Tam, kam se dostanu se svým kolem lehce, na gravelu by to šlo určitě také, ale trápil bych se, nebylo by to o pohodě.

Pro koho je gravel kolo určené?

Myslím obecně. Nad tímhle jsem přemýšlel skoro po celou dobu testování. Kladl jsem si otázky a pokoušel se najít odpovědi.

  • Koupí si gravel „klasický“ silničář svištící na svých „žiletkách“ krajem? Říkám NE, proč by to dělal? Tady cílovou skupinu zákazníků nehledejme.

Koupí s gravel člověk, který dlouhé roky brázdí divoký kraj na svém bajku? Říkám, že se možná někdo najde – gravel si pořídí jako druhé kolo pro svižné tripy, třeba právě v této zimní době.

Jenže já si třeba osadil svůj karbonový hardtail užšími plášti 1,9“ a bohatě mi to na svižnější výšlapy mimo terén stačí. Proč bych si kupoval gravel? Ani tady nenajdeme cílovou skupinu zákazníků!

  • Koupí si gravel člověk, který sjíždí dramatické trialové stopy na svém full bajku? Platí, co jsem napsal výš: možná se někdo najde. Ale opět nebude tím hlavním zákazníkem.
  • Koupí si gravel dálkový cyklista? Poutník, cykloturista, který s bágly na nosičích křižuje Evropu? Konkrétně toto testované kolo Gravel 4Ever Gromvel 1 je připravené na montování nosičů. Jenže je tu otázka: odkloní se tito jezdci od osvědčených bytelných trekových kol, osazených klasickými řadami Shimano či Sram? Budou ochotní se od rovných řidítek začít hrbit nad berany? Nejsem o tom přesvědčený. Tady, možná, cílovou skupinu hledejme, ale určitě nebude tou hlavní.

NEZAPOMÍNEJME, ŽE TU MÁME DRAVĚ SE ŠÍŘÍCÍ EPIDEMII ZVANOU E-KOLA!

Takže: kdo si vlastně gravel kolo koupí? Kdo bude tou hlavní cílovou skupinou, která tento segment takříkajíc rozhýbe?

Přiznám se, že netuším. Gravel určitě nebude tím „vedle“ šlápnutím jak to bylo třeba u fat bajků. Už se třeba jezdí specializované závody. Zdá se, že o atraktivitu má gravel postaráno.

Cílovou a hlavní skupinou tedy mohou zřejmě být „noví“ cyklisté, kteří se rozhodují, jaké kolo si koupit. Gravel zdá se unikátem, jistým kompromisem pro ty, kteří rádi zkombinují silnici a lehčí terén, přičemž nebudou trvat na úzké specializaci silniček či MTB bajků.

A poslední kategorií možných kupců jsou pak cyklističtí fanatici, kteří zkrátka musí mít – ke své potěše – svoji cyklo stáj vybavenou každou novinkou.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

error: Obsah blokovaný! Content blocked!