TECHNIKA

Tuplák piva a šlehačkové turbo navrch

 

Ne, nebudu se motat do řemesla pivovarníků. Zde bude řeč o motorech. Přesněji řečeno o motorizaci 1.0 + turbo, která se v současnosti začíná navlékat do blyštivého sáčka zvaného “boom”. Litrový obsah a turbo navrch. Boom z donucení! Motoristický svět se totiž pomalu obrací vzhůru nohama. Alespoň tady, v Evropě.

Když pohlédneme do nejnovějších nabídkových katalogů výrobců automobilů, praští nás do oka nehezké znamení! Do dálky září jasným nápisem: downsizing. Neboli zmenšování objemu motorů při snaze o zachování stejného výkonu jako měly ještě nedávno čtyř a více válce s obsahy 1.4 – 2.0. Sakra! Kam nás to zase idioti v EU ruku v ruce s ekology tlačí?

Malé srovnání. Může snad boxer muší váhy boxovat s těžkou!? Možná, když ho budeme pořádně dopovat. Pak určitě dá těžké váze ránu. Občas vyhraje. Daní za to bude, že se při zápase pětkrát posere. A tak se s tím dopingem bude muset zacházet opatrně, zajistit jemné dávkování a vůbec: vykoumat co a jak. A takto to zatím vypadá s litrovými motory nadýmanými turbodmychadly! 

Ano, zdá se, že nebude zbytí! Asi definitivně je pryč doba, kdy jsme si mohli pořídit třeba Mazdu Xedos 6 s šestiválcem o objemu 2 litry!

Jak jsem se dočetl, od roku 2020 budou muset automobilky platit těžké “výpalné” do kasy EU. To když emise nebudou v pořádku. A nebude tolerovaný žádný gram navíc, než zní předpis! Tedy 95 g emisí CO2 na 1 odjetý kilometr! A jelikož jsou nyní dieselové motory v klatbě, jediné, které se do limitu vejdou, budou ty benzínové litrové! A abychom rozmlsaným motoristům alespoň trochu vrátili výkon silných čtyřválců, nakopneme je turbem! Plus zplodinami z výfuku. To abychom se zavděčili ekologům. Jenže litrový tříválec muší váhy by se z toho posral, takže před výrobci stojí nelehký úkol: ukočírovat ten doping, aby mohl konkurovat… a nahradit. 

Ve speciálním vydání časopisu Svět motorů vyšel nedávno vpravdě rozsáhlý a do detailu vyvedený test několik litrových tříválců, dopovaných turbem. Chvályhodný počin. Velmi doporučuji koupit, prostudovat a uschovat. Pro budoucí generace, nebo alespoň na nějakou dobu, protože třeba za 5 let může být zase všechno úplně jinak. A pak bude zajímavé srovnání.

Redaktoři a testeři se dušovali, že na motorech, obrazně řečeno, nenechali niť suchou a vedle slov pochvalných bez ostychu vypálili i slova kritická. Testy jsem pročetl několikrát a tady přináším určité resumé. Moc radostná budoucnost nás nečeká! Výsledky testů a doprovodné komentáře bych shrnul do několika zásadních bodů. Těch kladných i těch záporných. Těch je, bohužel, víc a tak si na nedostatky “litránků” budeme muset asi zvyknout. A to je bída!

Takže, co nám přinesou dobrého!? V první řadě ekologicky přívětivý provoz a ve druhé úsporu paliva a tedy i našich peněz. A to je, vážení vše! Bohužel, převládají spíše negativa a to je smutné. Slouží ke cti testerům, že vše přiznali.

Takže: v čem je motor 1. 0. a turbo špatný, nedostatečný, mizerný či diskutabilní!? Jako příklad uvedu motor Ford 1.0 EcoBoost.

Ford Fiesta s motorem 1.0 EcoBoost. Dravec co občas upadá do role Trabanta.

Test vyhrál… ale! Konstruktéři přišli s naprostou hovadinou první kategorie: vypínáním jednoho válce při déle trvající konstantní rychlosti! Takže z už tak tříválcového bídáčka udělají dvouválcového Trabanta! A funí do něj ještě turbo! Auto se prý při tomto stavu divně rozklepe! Sice si cucne cca 5 litrů benzínu v průměru… ale děkuji!

On je tu ale ještě další problém, a tím je omezovač otáček. Motor hnaný turbem táhne, vy v dlouhém kopci předjíždíte kamion… jenže ouvej! Omezovač turbo “usekne” a vy zaznamenáte výrazný úbytek výkonu! Je to debilovina a řekl bych, že za jistých okolností může být tato vyjebanost i kurevsky nebezpečná! Nechtěl bych být řidičem v autě za litrovým Fordem EcoBoost v závěsu jedoucím! Takže děkuji, nemusím!

Honda Civic 1.0 VTEC TURBO

Příklad jiný: Honda 1.0 VTEC Turbo.  Ano, Honda silné motory umí, jenže i tady padla bída na kozáka a musel přijít downsizing! Podrobné testy prokázaly vysokou kvalitu motoru, umí jezdit rychle (kolem 200 km/hod), trošku plýtvá palivem  jenže disponuje opět výrazným omezovačem otáček. Motor hnaný turbem táhne, jenže v 5630 otáčkách prostě turbíčko “vypne”! Platí zde to, jsem napsal výše! Nechtěl bych být řidičem v autě za litrovou Hondou jedoucím! Děkuji, nemusím!

***

Obecným problémem přeplňovaných tříválců je “klepaní” neboli nežádoucí detonační spalování. Na vině jsou výfukové plyny které jsou znovu nasávány do motoru kde ovšem sazemi zanášejí ventily. Bordel se nahromadí, ve vysokých kompresních tlacích se zapálí, detonuje, a tímto motor “rozhodí” do klepání. A všechny automobilky s tímto neduhem bojují. Jako třeba Suzuki 1.0 BoosterJet, která prostě a jednoduše obohatí směs více benzínem na úkor špinavých spalin. Ekologie tady sice dostává na prdel ale motoru se to líbí!

Nebo mimo soutěž testovaný motor PSA 1.2 Pure Tech z dílen Peugeotu a používaný i u jiných automobilek. Tady mají s nežádoucími detonacemi a samozápaly bohaté zkušenosti z minula, vše řeší pomocí značkové diagnostiky a řídící jednotka dokáže na základě informací z motoru  pracovat na okamžitých změnách hodnot předstihu, plnícího tlaku či koordinovaného natáčení vačkových hřídelů.

Nelze si nevšimnout, že všemi 65 testovacími stránkami výše uvedeného časopisu je propletená pomyslná “červená nit” problémů, tu větších, tu menších, které se na spojení malého motoru, turba a zpět nasávaných spalin zcela nutně musí navěšovat. Výše popsané detonační spalování, problémy s časováním ventilů, setrvačníky a vůbec vyvažování torzních kmitů tříválcového motoru, problémy s přizpůsobením převodovek (krátké či zase zbytečně dlouhé převody) atd. Někde jsem se dočetl, že konstrukční složitost těchto motorů je už větší, než naftových.

Co říct na závěr? Z rozhovorů s několika automechaniky jsem vyrozuměl patrnou obavu. Z toho, jak takové motory budou vypadat za pět-deset let nebo po ujetí sto tisíc kilometrů. Co s malým motůrkem udělá neustále dopování turbodmychadlem, proměnné kompresní tlaky ve válcích, zpětné přifukování výfukových zplodin atd?

Možná se ten v úvodu uvedený boxer muší váhy přestane podělávat (konstruktéři motory vyladí k dokonalosti), možná bude té těžké váze i konkurovat, možná ji párkrát porazí, ale jak po tom boji bude za pár let či pár desítek tisíc kilometrů vypadat, to je otázka. Mám jen obavu, aby Tuplák piva a šlehačkové turbo navrch ve finále neskončily v nemocnici zle potlučené a léčba motoru 1.0 potom bude stát majitele majlant. I to se může stát.

Velmi kladně hodnocený motor PSA 1,2 Pure Tech – zde ve voze Peugeot 2008 – v časopise testován mimo soutěž protože má obsah  2 deci nad litr…

 

3 komentáře

  • Patrik Cajz

    Já si ten časák taky koupil a se vším souhlasím. Kámoš má toho pežouta s 1.2, jezdí ho od léta a zatím si na nic nestěžuje. Jinak dobrá stránka, budu se sem vracet a když bude víc recenzí hudby tak budu rád, třeba na té Idě Nielsen jsem taky mohl být ale musel jsem do práce.

  • geri

    Motor při 5630 otáčkách “vypne” a zůstane téměř stát?
    Nechtěl bych být řidičem jedoucím za Hondou 1.0 turbo v kopci?
    No myslím, že pokud není řidič čehokoli vyloženě tupý, tak nikdy nepřetočí maximální otáčky žádného motoru v žádné situaci a včas přeřadí.
    U turba to na další rychlostní stupeň vezme nízko položeným točivým momentem, u atmo benzínu otáčkami.
    Nechápu, o nic jiného nejde – těžko říct, co je méně nebezpečné – zda další rychlý přísun Nm od spodu nebo jeho vyvolávání otáčkami.
    Jak již jsem napsal na sociální síti, tříválcové 1.0 turbo už rok jezdím, ale 129 koní a 200 Nm na klice při 2250 ot/min. opravdu stačí na všechny myslitelné jízdní situace.
    Nesmí prostě jenom nastat chyba mezi volantem a pedály vozu.
    Otázka životnosti je samozřejmě, vzhledem k relativně malé časové ose používání těchto druhů motorů, otevřená.
    PS: technická poznámka na konec – na fotce je čtyřválcový Civic 1.5 VTEC turbo sport plus.

    • administrator

      Chybka se vloudila. Správné je, že u turba dojde při těch 5630 otáčkách K VÝRAZNÉMU POKLESU, který se pak logicky projeví v celkovém uvadnutí motoru. Ano, záleží na tom, jak se řidič dokáže s celým systémem pohonu sžít a předvídat. Potíž je v tom, že dnes je tu obrovské množství řidičů, kteří dosud neměli s turbem pod kapotou co dočinění a teď neví, jak se k takovému motoru chovat. Jinak dík za návštěvu mé stránky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

error: Content is protected !!