CYKLISTIKA,  TECHNIKA

Cateye Padrone Smart +

Pokud zvažujete koupit tento cyklocomputer, určitě vám přijde vhod následující moje malá recenze. Plus řešení případných problémů.

Předem: Cateye Padrone Smart + není zřejmě pro každého. Určitě si ho nekoupí lidé, kteří nepotřebují online ukládat data ze svých výjezdů do nějaké mobilní/internetové aplikace typu Strada, domovské CateyeAtlas, TrainingPeaks, atd. Případně se jimi chlubit na sociálních sítích.

Kteří tak ovšem rádi činí, nebo se v uložených datech s oblibou prohrabují a archivují si je, tak ať čtou dál, neb tento cyklocomputer by mohla být zajímavá volba.

Popis

Jedná se o poměrně velký aparátek. Jeho rozměry jsou 74x46x20 mm. Zaujme výška. Dílem za to může přítomnost bluetooth modulu a slotu pro 2 baterie CR2032, které leží na sobě. Co je super: displej je velký a přehledný. Cateye při tom váží pouhých 40g.

Cateye Padrone Smart + (někde je uváděný jako „plus“) bych označil za velmi elegantní s relativně jednoduchým ovládáním. Zde, na na ofiko stránkách Cateye, lze najít celkem dobře zpracovaný manuál ale je to tu poněkud nepřehledně uspořádané. 

Řekl bych, že poněkud přehlednější návod je tady. Takže je to na vás. Pojďme na to.

 

 

Ovládání – 2 režimy

1/ Mirror – v tomto módu se předpokládá trvalé bluetooth konektování s mobilem ve kterém máme nainstalovanou aplikaci Cateye Cycling. Pro funkčnost systému je nutná! (v textu dále CC) Je zdarma a provádí se přes ni i kompletní nastavení compu!

Pokud máte Cateye s mobilem spárovaný, v položce Menu klikněte na DEVICE, další klik na spárovaný Padrone a dostanete se do nastavení, kde si například detailně upravíte, kolik obrazovek na computeru chcete mít a co a v jaké pozici/kolonce/segmentu.  Navíc: je tam ve třech blocích již mnoho přednastavených masek pro displej, třeba s důrazem na ALTITUDE, CADENCE atd. Nicméně ne všechny údaje se vám ukážou, pokud nemáte nainstalované další dva moduly, a to je měřič rychlosti a kadence ISC- 12 nebo (a) hrudní měřič tepu. Ostatně údaje, které můžete na displeji použít jsou prosvícené, ostatní, neaktivní, zešedlé. Tohle je opravdu hodně vymazlená nabídka, díky které si můžete nakonfigurovat mnoho položek pro výstup do svého Cateye Padrone Smart 

 ➡ POZOR! Omezení obrazovek! Pokud budete mít zaplněný displej 7-8 segmenty, nezobrazí se výstup z jednoduché navigace GOAL ani ikonky pro signalizaci příchozích hovorů, SMS a emailů! Prostě se nikam nevejdou!

Ano, i tohle si můžete nastavit, takže případnou aktivitu mobilu uvidíte i na displeji computeru – i se zvukovým připomenutím!

Je tu ještě spousta dalších položek jako třeba nastavení párování s aplikacemi Strada a dalších, nastavení položek ALTITUDE, LAP SCREEN atd. A pozor, Cateye jde s dobou, a tak tento computer umí i veškerá nastavení související s elektronickým řazením Shimano DI2!

2/ Direct – nevyžaduje přítomnost mobilu, ale je nutné dokoupit modul ISC-12 s měřením rychlosti a kadence!

A to je asi největší mínus jinak hodně vymazlené mašinky! Jako kdyby nemohl být modul součástí balení computeru! Tohle japončíci trochu překalkulovali!

Po instalaci modulu na kolo se ISC- 12 připojí k Padrone a ten se pak chová jako klasický cyklocomputer, ovšem pochopitelně bez „čtení“ GPS a ukládání dat.

Stejně tak se dá dokoupit hrudní měřič tepu a tato data se též ukazují jak na displeji computeru, tak i v aplikaci. Příslušná nastavení se opět provádějí v položce DEVICE-PADRONE. A těch položek volitelných pro zobrazování je potom opravdu hodně.

Poznámka.

Je to zřejmě drobná nedotaženost v programu ale pokud rozdělíme trasu na část s mobilem (Mirror) a na část bez něj (Direct), dělí se nám i údaj s odjetými kilometry DISTANC. Takže při přepnutí začínáte od nuly, i když už máte třeba 50 km v nohách. Nicméně v položce ODOMETER je vše ok, tam se údaje ukládají správně a nejste šizeni.

Navigace?

Je to k nevíře ale Cateye využili přítomnost GPS signálu a narvali do Padrone Smart + jednoduchou navigaci! Nepovede vás po ulicích jako klasická auto navigace ale šipka v černém kroužku s označením GOAL bude ukazovat stále směrem k cíli i se zbývající vzdáleností, takže je pak na vás, jakou cestu zvolíte. Vzdáleností se pochopitelně myslí vzdušná!

Spárujte computer a CC v mobilu. Jděte v menu: DEVICE ⇒ PADRONE ⇒ NAVIGATION a zvolte Specify Goal.

  1. přímo z detailní mapy Google tím, že ťapnete na místo, vteřinku podržíte a dole potvrdíte SET AS GOAL
  2. HISTORY – sem se ukládají minulé navigační body
  3. CONTACTS – appka si sáhne do vašich kontaktů (žádá svolení) a pokud u nich máte vložené i adresy, přiřadí se do navigace.

Aktivace navigace.

Na vteřinu podržte tlačítko OPTION ze spodní strany computeru! Záleží pak na tom, jak máte zaplněný displej údaji. Pokud je jich hodně, šipka GOAL se nikam nevejde. 

Navigaci mám otestovanou a v neznámém terénu to je i docela zábava, ne nepodobná kdysi dávné svazarmovské radioamatérsko-sportovní kratochvíli zvané „hon na lišku“. Pamětníci ví, o čem mluvím…

Šetříme baterie

Z GPS propojení si pak mobil/cyklocomputer sbírá všechna potřebná data. Pozor: pokud vypneme aplikaci v mobilu, cyklocomputer se automaticky vypne! Šetří baterii! Super!

Nefunguje to obráceně, takže pokud zapneme aplikaci a otevřeme položku TRIP, Cateye Padrone musíme aktivovat jedním z horních tlačítek MODE nebo SS/LAP. Dále je moc dobré, že Padrone funguje i s uspaným telefonem čímž se opět šetří jeho baterie.

Poznámka.

Pokud máte mobil a Cateye spárovaný a listujete v aplikaci CC, paring je plně aktivní jen když se nacházíte v položce TRIP. Jakmile se přes menu dostanete do jiné položky, párování se sice nerozpojí ale na displeji Padrone bliká CONNECT. Když se vrátíte do položky TRIP, Padrone se opět okamžitě uvede do plné pohotovosti. Proč tomu tak je, netuším. 

 

 

Poznatky z praxe.

Čas konektování mezi mobilem a Padrone se pohybuje řádově ve vteřinách až desítkách vteřin. Jak kdy. Opět zřejmě záleží na “momentální formě” mobilního telefonu.

Srovnání s „klasickým“ cyklocomputerem odečítajícím data „káblíkem“ z čidla umístěného na předním kole přineslo poznání že např. aktuální rychlost byla chvílemi dost odlišná. Je to celkem logické, neboť na „nebeské“ trase satelit – mobil – bluetooth Padrone se GPS data o něco málo zpožďují. Bylo to znát hlavně při rozjezdech. Jakmile se okamžitá rychlost ustálila, výstupy na obou komputerech byly v podstatě stejné.

Ve finále se drobně lišily i údaje ODO a třeba na trase 55 km šlo řádově o pár stovek metrů. Podle mě je to opět způsobené latencí při zpracování GPS dat.

Důležité!

Pokud na nějaký čas zastavíte (gáblík v hospodě), myslete na Padrone. Buď přímo na něm na 2 sec stlačte tlačítko SS/LAP nebo v mobilní appce klikněte na PAUSE a šetřete baterie.

Tato pauza se pak zobrazí i v celkovém výpisu třeba v aplikaci Strada, takže později zjistíte, že během tři hodiny trvajícím tripu jste strávili skoro půl hodiny v pauze u pivka…

Pokud poodejdete od kola na víc jak 3-4 metry, párování se rozpadne a po návratu musíte chvíli počkat, až se obě mašinky zase domluví (spárují).

Opětovné spuštění se děje opět buď přímo z Padrone přes tlačítko SS/LAP nebo v appce tlačítkem RECORD. Tlačítko SS/LAP je po ruce a přijde mi rozumnější než opakovaná manipulace s mobilem uloženým v pevném obalu a někde v bezpečné kapse v batůžku.

Možné potíže

Zjistil jsem, že všechno, co se týká korektního bluetooth konektování záleží na nastavení v telefonu.

Pokud se mašinky „nevidí“ je to chyba většinou právě v mobilu. Já se tím taky na začátku trápil, vztekal jsem se a už jsem byl blízko tomu, Padrone reklamovat. Až jsem přišel na to, že je potřeba v mobilu otevřít nastavení aplikace Cateye Cycling a zde povolit přesun dat a data běžící na pozadí. To se ovšem nikde nedozvíte…

Na další drobný problém jsem narazil ve chvíli, kdy jsem jel trasu do práce na Direct, tedy bez připojeného mobilu. Při večerním návratu jsem ho chtěl připojit a trasu si zaznamenat… a ouha! Jak Padrone+ Direct přinutit navázat bluetooth spojení a přepnout do pozice Mirror!?

Po sérii testů jsem přišel na to, že po spuštění CC je nutné na 2 sec podržet tlačítko MODE na computeru! Tím dojde k aktivaci bluetooth a následnému spárování. Tohle se však v žádném manuálu nedočtete. Na obranu Padrone však musím poznamenat, že takovéto “utajené” dvojkliky či podržení tlačítka nebývá popsané ani i u jiných zařízení…

Dvakrát se mi přihodilo, že aplikace Cateye Cycling zůstala zamrzlá. Obě zařízení jsou sice korektně spárovaná ale appka nereaguje na ťapnutí. Je potřeba ji úplně shodit a znova zapnout. Nepomůže-li toto, je potřeba mobil restartovat.

Mám pocit (ne jistotu), že problém je opět v mobilu. Příčinou může být několik spárovaných zařízení – byť neaktivních  (bluetooth sluchátka, reproduktor, TV, jiný mobil, počítač v autě atd.) Jako by z těchto předchozích párování zůstala v mobilu „viset“ nějaká data a Padrone si s nimi neuměl poradit. Před konektováním s Padrone tak doporučuji zrušit všechna předešlá párování v mobilu. 

Aby tu nevznikl blbý dojem…

… že Padrone+ je šunt. Tak to vůbec není. Jak jsem postupně zjistil, většinu potíží nakonec „generoval“ můj starší mobil, který má obecně s bluetooth párováním potíže. Jakmile se Padrone Smart rozjede, maká, jak má. A určitě by se řadě “nedorozumění” dalo předejít kvalitním a detailně vyvedeným manuálem!

Platí to, co jsem napsal v úvodu.

Cateye Padrone Smart + je elegantní a funkční přístroj, určitě nejhezčí ze všech podobných, po kterých jsem koukal (Sigma – firma vytrvale používá nehezky tenký font, Lezyne – divný tvar i rozvržení na displeji)

Pokud máte nějaké dotazy, snad budu moct odpovědět. Z ofiko manuálu se toho člověk moc nedoví… Časem ještě otestuji funkci ALTITUDE

Závěr

V mé dlouhé cyklistické kariéře je to už několikátý computer od firmy Cateye. Snad pátý. A já to dnes beru jako návrat do dobrých vod. Přiznávám, že jsem byl poslední dobou i nevěrný a používal jiné: Sigma, Echowell, VDO… Musím tu říct, že žádný nemůže výrobkům firmy Cateye konkurovat! Japonci prostě umí! Mají to vychytané!

Cateye Padrone Smart + je vlajkovou lodí mezi cyklocomputery. Problémy s párování padají na vrub mého mobilu, a těch pár chybek v aplikaci CateyeCycling snad odstraní nějaký update.

 

Plusy:

  • elegantní mašinka
  • velmi široké možnosti nastavení v aplikaci CateyeCycling
  • spolehlivě fungující (až na ty občasné problémy s párováním)
  • velmi dobře čitelný displej
  • jednoduché a na „jeden klik“ automatické ukládaní dat do přidružených aplikací (Strava, Traning Peeks. Cateye Atlas) Předpokladem je pochopitelně on*line připojení mobilu k datové/wifi síti

 

Mínusy:

  • pro mód Direct je potřeba další investice do modulu ISC- 12! Kuwa, proč!?
  • občas potíže s párováním (chyby v mém mobilu)
  • možná pro někoho „dělené“ kilometry mezi módy Direct a Mirror.
  • při častém využívání funkce Mirror předpokládám nižší životnost baterií – i když Cateye nasadil do útrob computeru prozřetelně 2 kusy

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

error: Zákaz kopírování - prohibiting copying