NOVINKA,  TECHNIKA,  ÚVAHY & GLOSY

Budou tu vládnout elektromobily?

 

Listuji časopisy s motoristickou tématikou, hledám články na netu a s jistým rozčarováním zjišťuji, že se začíná mohutně smrákat nad benzínovými motory. O naftových nemluvě, nad těmi se už blýská. Nutno ovšem přiznat, že informace o definitivním úpadku spalovacích motorů jsou leckdy dost protichůdné, takže těžko dnes cokoli předjímat. 

Nicméně je tu jeden fakt. Ratifikovali jsme (mj. celá Evropa) tzv. Pařížské dohody, které jsou, co se týká omezení skleníkových plynů, zcela striktní. Pokud by měla EU tyhle dohody dodržovat – což zřejmě ve své známé horlivosti hodně rychle udělá –  tak budoucnost motorismu  v námi známé podobě se jeví hodně bledě. Benzínové a naftové motory by měly definitivně zmizet zhruba do roku 2025! Hybrid nafty 2027, hybrid benzín 2028 a od tohoto času… Budou tu vládnout elektromobily?

Pokud by dohody EU z nějakého důvodu nerespektovala, všechno by se posunulo asi do roku 2050. Jinak řečeno, tohle datum je asi nejzazší, do kdy tu budou po silnicích jezdit hybridní motory buď v podobě E-benzín nebo E-nafta. Potom už jen velkokapacitní baterie, nabíječe a spousty kabeláže.

Proč k tomuto došlo?

Evropa (přesněji řečeno Evropská unie v čele s parlamentem) se docela razantně postavila do pozice lídra proti oteplování naší Země. Když na to sere Amerika a svůj bobek přihazuje i Čína, my přece musíme jít příkladem!

A tak se na jedné straně drasticky snižují emisní limity u spalovací techniky a v rámci nové modly zvané downsizing se motory v autech zmenšují takřka do velikosti dvoutaktu používaného kdysi v bakelitovém Trabantu. Auta jsou při tom stále drahá a to se ještě mluví o další speciální úpravě na straně pohonných hmot, které by pravděpodobně mohly díky tomu výrazně podražit (tzv. faktor korekce uhlíku).

Na straně druhé se Evropa stále více přiklání k urychlenému vývoji alternativních pohonů, v našem případě hlavně elektriky. Nelze ani pominout výrazný tlak ekologů.

Ale také jsem se dočetl jinou zajímavost. Že by to všechno má být ochrana Evropy, protože úsporná auta jen tak někdo neumí (Amerika a Čína), takže kočáry si budeme vyrábět tady! A také to, že tu je tlak na výrazné zmírnění závislosti na dovozu ropy. Chápu.

Da druhou stranu jsem od chytrých lidí slyšel, že leasingové společnosti napříč Evropou jsou k tomuto vývoji velmi skeptické. Což o to, elektromobily se vyrobí, budou ale nekřesťansky drahé a veliký problém se předpokládá v infrastruktuře. Ta by se musela totiž radikálně změnit, stovky tisíc zaměstnanců automobilek by se muselo přeorientovat na výrobu baterií a nabíječek atd. Celá problematika by s sebou nesla, krom jiných problémů, i nikoliv zanedbatelná procenta dramatických turbulencí v sociální sféře celoevropského formátu. Nejsem si jistý, že do tak citlivého experimentu bude chtít někdo vstoupit.

Zkusme základní počty: dnes jedna čerpací stanice napojí dejme tomu 50 aut za hodinu. Při šesti stojanech. Šest zásuvek napojí za stejný čas 6 elektromobilů. A to ještě zrychleným nabíjením, které není k bateriím obecně moc šetrné. Kdo má dům s garáží, má celkem vystaráno ale co miliony lidí bydlící na sídlištích? To bude mít každé parkovací stání svůj kabel? „Naše“ parkoviště pod domem pojme asi 70 aut, hlavní opodál asi 300… 

Prý bude v tom roce 2030 plus minus vybudováno tři miliony stojanů! Kde? To bude mít Evropa sice čistší vzduch (kdoví jestli) ale zamotá s do napájecích drátů!? A co ceny E -aut?

Tak třeba KIA Soul EV za 870 000,- s dojezdem na jedno nabití 250 km!? Líbí?! Nebo NISSAN Leaf v nejnižší výbavě Acenta za 936 000 Kč?!  To budeme za ratifikaci Pařížské dohody rvát do chřtánů automobilek tyto nesmyslné částky? 

Ještě ne, ještě to není definitivní! Údajně probíhají další a další jednání, různé schvalovací procesy, rok 2023 se prý má stát jakýmsi mezním, kdy se bude přihlížet k různým číslům, statistikám, odhadům expertů, roli bude hrát i politické klima (vážně se kalkuluje s dopady související s imigrací!) a vývoj se pak prý může hnout úplně někam jinam.

Já osobně bych předpověděl vývoj střední cestou. Pro nás, běžné uživatele/motoristy, budou k dispozici vozy hybridní v kombinaci benzín/nafta-elektrika ovšem za předpokladu, že nebudou stát majlant. Zatím to tak nevypadá a to se ještě nemluví o dalším “bordelu” který bude provoz elektromobilů doprovázet a za který budeme muset cálovat viz. např stránku. Ticho po pěšince je i v otázce cen “šťávy” v různých částech republiky či Evropy. Pokud se provozování nabíjecích stojanů chytnout “chytráci”, nebudeme se stačit divit. Čisté elektromobily budou používat jen firemní flotily: taxi služby, vozy zdravotního sektoru, městská hromadná doprava, zásobovací vozy v centrech měst atd.

Jakási studie vypočítala, že do dvanácti let bude v Evropě necelých 9 milionů elektroautomobilů. Což jsou 3% z celkového vozového parku. Řekl bych, že to budou právě ty výše uvedené služby. 

Budou tu vládnout elektromobily? Jednou asi ano. Leccos tomu nasvědčuje. Tlaky jsou a budou. Zbrzdit vývoj by mohly dvě nehezké situace. Krize a/nebo dramatický vpád islámu do Evropy. Pořadí se může prohodit. Pak budou na pořadu dne jiné starosti než dodržování jakési dohody z Paříže. 

 

 

Místo benzínu šťáva z Temelína

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

error: Content is protected !!