HUDBA,  ZAJÍMAVOST

Bezztrátové audio formáty

Předesílám, že se tu nebudu zabývat výrazně ztrátovým hudebním formátem MP3 a ani standardním a nejrozšířenějším CD formátem 44.1kHz/16 bit. Zajímat mě budou „top“ bezztrátové audio formáty, které se dnes už dají běžně koupit.  Zmíním se i o nelegálním stahování neb tam velmi často nad deklarovanou kvalitou bezztrátového formátu spláčete. Na těchto stahovacích “free” serverech se u této položky švindluje až běda.

Základní pojmy

Nejdříve zkusím jednoduše vysvětlit základní pojmy, abychom pochopili, v čem jsou horší tzv. ztrátové a čím jsou výjimečné ty bezztrátové audio formáty

Sample rate

Základní hodnotou digitálního zvuku je SAMPLE RATE. Jinak řečeno vzorkovací frekvence. Jde o počet zaznamenaných hodnot během 1 sekundy. Logicky: čím je vyšší frekvence, tím se do ní vejde více hodnot a výsledný záznam (audio nahrávka) je spojitější a kvalitnější.

Bit depth

Nebo-li bitová hloubka. Dnes známe nejčastěji používanou a to je 16 bit (CD formát). Existují však vyšší hodnoty a to 24bit, případně 32 bit. Jde o dynamický rozsah, jakého je nahrávka schopná. Jinak řečeno: kolik dílků se dá vložit mezi mezní hodnoty: tu nejhlasitější a nejtišší.

Při použití vyšší bitové hloubky vzniká „kolem“ signálu více prostoru a tím pádem i rezerva pro dynamické špičky. Naopak, při nízkých hodnotách z nahrávek mizí hlavně prostor a detaily.

Příklad: údaj 192kHz / 24bit znamená špičkový bezztrátový audio formát. 44.1kHz / 16bit je obyčejný CD formát.

Zde je zjednodušený obrázek znázorňující rozdíly v kvalitě signálu.

Bezztrátové audio formáty

Nejpoužívanější bezztrátové audio formáty

  • .flac (Free Losselless Audio Codec) Bezztrátový audio kompresní formát. Audio informaci nabízí kompletní a ve vysoké kvalitě. Často je pro názorný příklad použité srovnání s komprimačními programy typu RAR nebo ZIP. Data zde uložená nemohou/nesmí být nijak ořezaná (jak by pak vypadaly třeba fotky z dovolené nebo v potu tváře sepsaná diplomová práce?). Komprese a dekomprese je však u těchto komprimačních formátů pomalejší než je tomu u FLAC formátu. Na rozbalení fotek si chvíli počkáme, audio nahrávku chceme slyšet v reálném čase bez jakékoliv latence. Komprese FLAC formátu činí sice „jen“ 60%, ale zato je rychlá. 
  • .Hi-res (HRA) Využití vyšší vzorkovací frekvence,  (sample rate) než u běžných disků CD. Při použití formátu 192kHz / 24bit tak získáme 6,5 x více objemu dat a výsledek (nahrávku) tak můžeme srovnávat s originálem.
  •  
  • .wav (také WAVE) je zkratka „Wavefrom Audio File Format. Jedná se o audio kontejner, který obsahuje nekomprimovaný zvuk. Velikost objemu dat je tedy opět větší než u CD disku a o dekompresi platí to, co u formátu FLAC. 1 minuta záznamu WAVE má asi 10MB!
  •  
  • Existují ještě další, neméně kvalitní bezztrátové formáty, kterými se zde nebudu zabývat. Např. AiiF, ALAC, OGG, AAC atd.

Velikost nahrávky

Pro srovnání jsem použil legendární skladbu „Kuře v hodinkách“ od kapely Flamengo. Všechny testované formáty byly stažené z www.supraphononline.cz a nebyly nijak upravované.

Dálka nahrávky: 05:30

-.wav  –      370,5 MB

Hi-RES368,2 MB

-.flac        –   35,7  MB

-.mp3       –  12,8. MB

Na tomto příkladu je jasně vidět ztrátovost „pouličního“ formátu MP3. Jen pro zajímavost: pokud při jízdě tramvají posloucháte tento výrazně ořezaný formát, věřte, že oproti originálu jste ošizeni až o 80% původního zvuku! Tato ztráta je nahrazena/zamaskována „vytaženou“ dynamikou nahrávky.

Bezztrátové audio formáty

Kde audio formáty pořídit?

Dnes je již spousta vydavatelství, které umožňují stáhnout si nahrávky v těchto top formátech. Počítejme ovšem s vyššími cenami, které jsou v mnohých případech velmi podobné k současným cenám fyzických LP.

Např. výše uvedený Supraphon. Nebo alternativní https://www.indies.eu/. Ze zahraničních bych vypíchl obsahově velmi bohatý https://www.hdtracks.com/ nebo https://store.acousticsounds.com/

Např. na stránce hdtracks můžete volit jak formát tak hodnotu sample rate. Příklad ceny: album The Jazz Side Of The Moon (jazzové úpravy skladeb Pink Floyd)

Flac/Wave s/r 96 kHz/24bit $ 17,98

Flac (CD) s/r 44,1kHz/16 bit $ 11,98

Flac/Wave s/r 192kHz/24bit $ 24,98

Bezztrátové formáty nelegálně stažené

Nikdo vám to nemůže zakázat, nicméně je potřeba si uvědomit, že se tady velmi často švindluje, co se týká právě námi žádané top kvality. Např. nahrávka je grabovaná z LP vinylu přes obyčejný usb kabel a skrz kdovíjaký software a nabízená jako WAV formát! Po stažení ovšem zjistíte, že kvalita je mizerná, zvuk zní jako z plastového rádia. Aby ne, když na poctivé a kvalitní remasterování musí být nejen špičková technika ale také zdatní zvukoví inženýři.

Na čem poslouchat?

Tady se dostáváme k zásadnímu problému! K tomu, abychom si mohli vychutnat reprodukci nahrávek Wave či Hi-Res v plné kvalitě, musíme mít pro bezztrátové audio formáty k dispozici kompletní audio řetězec, který nám to umožní! A to v max. kvalitě: tedy FLAC/WAV/Hi-RES přehrávač, zesilovač navržený pro reprodukci těchto formátů a též kvalitní reproduktory. A pochopitelně kvalitní signálové i reproduktorové kabely. Tedy nikterak levná záležitost.

Navíc, přiznejme si, zda máme ve svém hudebním pokoji pro bezztrátové audio formáty a jejich reprodukci vytvořené špičkové podmínky ohledně top akustiky prostoru!?

Srovnání s video technikou. Je to podobné, jak když natočíte filmeček svoji outdoor kamerou ve formátu 4K ale nemáte ani software/hardware na zpracování a ani televizi vhodnou k reprodukci 4K formátu.

Mobilní high-end audio

Tato varianta je finančně příznivější a tak se špičkový kapesní přehrávač pro bezztrátové audio formáty dá pořídit již kolem deseti tisíc korun. A stejně kvalitní sluchátka kolem tří tisícovek.  K tomu rychlou SD kartu, takže dejme tomu kolem patnácti tisíc si můžeme užívat super kvalitního audia. Řekl bych, že se v tomto případě zcela určitě dostáváme na vysněnou hranici high-end. Sice “jen” v našich uších a hlavě, ale věřte, že se tam budou i tak odvíjet audio orgie netušené kvality. A určitě bude kvalita poslechu daleko lepší, než v akusticky zprzněné místnosti!

Posun

Doba jde vpřed a nahrávky v těchto top formátech se čím dál častěji objevují v nabídce. Posun ve kvalitě audia oproti MP3 je markantní a značnou vstřícnost k mému sluchovému orgánu slyším i v přímém srovnání s „hranatým“ CD formátem.

 Něco na závěr

Věřte, že bezztrátové audio formáty jsou při kvalitní reprodukci silně návykové! Jakmile jednou poslechnete důvěrně známé MP3 skladby ve formátech .flac, .wav, nebo .hi-res,  nebude chtít už jinak! Rozšíří se prostor, vyniknou detaily a vy se rázem ocitnete sice v důvěrně známé skladbě, ale přesto v úplně nově znějícím světě.

One Comment

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

error: Obsah blokovaný! Content blocked!