Nedávno publikované,  Uncategorized

4Ever full bike 2020 Prototype

Tak je to tady. Moravský výrobce kol 4Ever připravuje pro příští sezónu celoodpružený 29´bike! Zatím bez názvu.

Díky Calabrone.

Měl jsem doslova exkluzivní šanci prototyp kola otestovat a za to patří díky klukům v Calabrone Cycling Clubu, kteří mi 4Ever full bike 2020 zapůjčili.

Něco málo jsem na něm najezdil, nicméně neměl jsem čas bike řádně protáhnout tam, kam asi bude svoji konstrukci předurčený. Do náročného trialového terénu a hlavně směrem dolů.

Kam tedy 4Ever full patří?

A tím vlastně hned v úvodu odpovídám na otázku, pro koho bude 4Ever full určený. Smečka honicích psů s obojky XC ať zapomene. Tenhle vcelku mohutně působící „fulík“ bude předurčený řádit na kořenech, kamenech, skalkách, klopenkách, zdolávat dropy, zkrátka kořit trialový terén s mírným přesahem do endura. Svědčí o tom vidlice se 140mm zdvihem a poměrně dost široká zadní stavba do které se bude moci v pohodě nasadit i hodně široký plášť. Tedy opět vstřícnost trial/enduro jízdě. Jenže tady jsem narazil na problém, o něm později,

Rám

29´rám je kompletně v karbonu a jak jsem už napsal v úvodu, působí dost mohutně. A to ve velikosti 17,7´. Kompozitním materiálem se tu evidentně nešetřilo. Ovšem vzhledem k přítomnosti 140 mm vidlici docela překvapí nízká váha 12,5 kg. Palec nahoru!

A tak je tu přední rámový trojúhelník tvořený mohutnou spodní rámovou trubkou stejně jako sedlovou. Společně tvoří velkoryse pojatou oblast středu, kde je uložený i hlavní čep zadní kyvky. Celý přední trojúhelník tak působí hodně bytelným dojmem.

Na horní rámovce, hranaté, lehce lomené vzhůru a při napojení na sedlovou trubku rozdvojené, je jasně vidět, že konstruktéři kladli mimořádný důraz na pevnost celého rámu. A v onom nalomení se skrývá horní uchycení tlumiče.

Systém zavěšení kyvky je „klasicky“ čtyřčepový. Zdvih tlumiče je (?)115mm.

Pak je tady ještě jeden zajímavý detail. Na vahadle je otočný segment, který umožňuje lehce pozměnit geometrii kola.  

Osazení kola

Nad tím teď nemá cenu přemýšlet neb 4Ever full bike je prototyp a za půl roku může být – a zřejmě i bude – všechno jinak. Takže jen pro pořádek: nyní 1×11 Shimano kombinace XT a XTR.

Podle mě je jisté, že tu bude varianta 1×12 a osazení se bude lišit podle typu modelu od SLX po top model na XTR. Níž zřejmě výrobce nepůjde. Cena za top model by údajně neměla překročit hranici 100 tisíc, tak uvidíme. A Shimano je jasná volba, SRAM tu nenajdeme.

4 Ever full prototyp nemá teleskopickou sedlovku, nicméně příprava na její instalaci tu je. A pochopitelně kompletní vedení kabelů vnitřkem rámu.

Test prototypu v terénu.

První pocit?  Na ten dávám! Sedlám kolo s hodně položenou vidlicí. Tak, že náboj vidím kus před řidítky! A to je nezvyk, hlavně v prvních ostřejších zatáčkách. Prototyp jede – při své váze 12,5 kg – jako středně těžké bojové vozidlo, vidle se svým zdvihem stejně jako pérko pod zadnicí naprosto s přehledem žehlí i hrubě nekomfortní terén.

Tam, kde si na svém karbonovém hardtailu 4Ever Scanner musím opakovaně odsedat nyní jedu… prostě bez přemýšlení!

Negativa

Nic naplat, zadní kyvka se houpe. Ano, mám zdvojený zámek na vidlici i tlumič, jenže já chci, aby i ve strmém stoupání vidlice zobala kořeny.

Jako závažnější problém vidím v šířce zadní stavby. Ano, je naddimenzovaná pro použití širokých plášťů jenže já si při šlapání o hranaté a esovitě prohnuté sedlové vzpěry otíral lýtka! A to je špatně, páni konstruktéři!

Příklad jízdy? Mini pohádka.

-Hele, jedeme táhle do toho lesa. Roklinky, strže, krásně drsný stezky. Však víš.

– Ok, ale musíme 15 km po asfaltu. Nevadí. Ever Full to zvládne v pohodě. Loknu tlumič a vidli, sice budu mít z fula kozu ale je to jen na chvíli.

-Cestou nás předjede hardtail a XC full se 10cm zdvihy! Už nám funí na záda!

-Jasně, jsou o něco málo lehčí, možná mají lepší převod do „těžka“. Ať si jedou, v lese jim dáme na prdel!

Kamenitá, fest kořenitá a vzhůru-dolů lámaná stezka napříč lesem tyhle bajky přibrzdí…a tady je 4Ever Full prototyp doma! Hlavně směrem dolů. A tak pohádka končí.

Jen uvidíme, jaký pro něj ve firmě vymyslí název, údajně by to měl být SXC3. A jsem též zvědavý na finální kabátek. V takto syrovém „prototypovém“ stavu asi do prodeje nepůjde.

Závěr.

Pokud se cena tohoto stroje udrží na hranici 100 tisíc, bude to určitě super typ pro všechny, kdo rádi drama stezky s příchutí endura. A full v karbonu!

Konkurence?

Přímým bude asi Superior, ten chystá verzi TR v kompozitu na 140/130 mm zdvihu a cena asi bude také kolem hranice 100 tisíc jako Ever Full Prototype.

Rock Machine. Dobré stroje v edici EDGE na pomezí trial/enduro, ale v hliníku.

Pells a třeba slovenský Kellys – též modely s vyššími zdvihy – ovšem také v hliníku.

Finální model uvidíme zřejmě příští rok zjara. A cena? Dáme se překvapit.

 

One Comment

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

error: Obsah blokovaný! Content blocked!