Nezařazené,  ÚVAHY & GLOSY

Budoucnost hudebního průmyslu – 2. díl

Existují streamy poslechové, kde jste plně odkázáni na hudební vkus režisérů. Čili jde o model „úzce specifikovaného rádia“. I s občasnou reklamou, která však není dlouhá ani otravná. Některé připravují tematické šuplíky, např. večerní hudba, hudba pro zamilované, hudba do deštivých dnů atd. Některé streamy po čase poznají, co rádi posloucháte a vytvoří speciální šuplík šitý přímo pro vás. Mám to vyzkoušené a funguje to!

Pak existují streamy, kde je možné si tvořit vlastní playlisty, ty si ukládat k pozdějšímu a opakovanému poslechu. A to je už zajímavé. U některých je možné si i skladby stahovat, ale zde jde už o placenou službu.

A jsem opět u hudebního průmyslu. Scvrknul se nám opravdu důkladně. Z kdysi mocného molocha tu máme pavoučka, který roztahuje svoje sítě, jak se dá. Spíš paběrkuje.

S rozvojem mobilů, tabletů a příslušných aplikací se streamovací kanály dostaly – obrazně řečeno i na ulici. Snad jen stále ještě poměrně drahé datové připojení k síti mobilních operátorů brání opravdu masivnímu rozšíření.

Naskýtá se otázka. Potřebujeme ještě kupovat cd nosiče?  Za umělce, kteří mě zajímají, bych dal třeba tisícovku za měsíc. Za tu cenu mám už neomezené připojení k internetu, kdekoliv a na jak chci dlouho. A na něm si toho „svého“ umělce najdu a poslechnu. Pravda, ne ve kvalitě, kterou by mi nabídl klasický cd nosič zapojený do kvalitní hudební sestavy.

 

Hudba ze streamu je poslouchána hlavně ve ztrátovém formátu Mp3. Ten je vyhovující pro poslech na ulici, nedostatečný pro reprodukci na domácí hi-fi sestavě. I když některé streamovací servery nabízí poslech v lepším, bezztrátovém formátu. Např. AAC nebo FLAC. Ovšem za to se už musí platit. Otázka taky je, jak by se toto markantní zlepšení projevilo např. při poslechu z mobilu a přes nějaká obyčejná sluchátka. A jak by výrazně zvýšený datový tok zvládla mobilní síť v místě příjmu signálu a poslechu. Myslím hlavně lokality mimo velká města a z dosahu kvalitního datového přenosu mobilní sítě LTE. O probelmatice formátů MP3, FLAC a AAC chystám do budoucna samostatný článek.

Obchod s CD nosiči určitě neskončí. Stále tu je početná skupina lidí, kteří chtějí mít toho „svého“ umělce doma a pouštět si jeho písničky na kvalitní sestavě.

Nesmíme také zapomenout na vcelku mohutnou reinkarnaci LP desky! Kdo by to byl řekl, že se dnes mnozí umělci začnou k tomuto nosiči vracet a dokonce souběžně vydávat svoje dílo jak na CD tak na LP nosiči?! Stále půjde ale jen o okrajovou záležitost pro fajnšmekry. Možná se ale mýlím.

Obchod se bude muset bezpodmínečně dostat tam, kde to dnes žije. A to je právě internet. Otázka ovšem je, jak se lidé v hudební branži uživí, když  např. cena za stažení jedné skladby na serveru SupraphonOnline vyjde na 25Kč!

Dopady situace vidíme už dnes. V hudebních soutěžích se hodnotí, vedle prodeje, i počet zhlédnutí na video kanálu youtube… Umělci jsou nuceni častěji vyrážet na turné a vydělávat z live vystoupení. Troufnu si říct, že tu jde, s ohledem na minulost, spíše o paběrkování.

A až se streamovací služby zdokonalí tak, že se na pár kliknutí myší zcela přizpůsobí zájmům posluchače a kvalitní přenos ve formátu AAC nebo FLAC nebude stát pět stovek měsíčně, bude dílo dokonáno a veliká hudební vydavatelství postupně definitivně zhynou na úbytě.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *