CESTOVÁNÍ

Hoštejn


 

Touto malou vesnicí nedaleko Zábřehu na Moravě doslova prolétnou tisíce lidí denně. Ale troufnu si říct, že jen zlomek z nich stačí zaregistrovat za okny něco zajímavého.

Jsou totiž pohodlně usazeni ve vlacích, které tudy projíždějí celkem vysokou rychlostí. Je tu několik atraktivních tunelů, mezi nimi průjezd zajímavým údolím kolem říčky Moravská Sázava. Zkrátka hlavní trať spojující Čechy a Moravu. A tak člověk sedí, pohodlně uvelebený u okénka, klimbá, když tu najednou…

Hů…tunel mámo… blik… hele ňákej potok…hů…tunel…blik…hele mámo, tam cosi bylo, kostel a cosi špičatýho na kopci…

 

 

Pískovcový jehlan na vrcholu

 

Temno střídá za oknem rychle míjející krajina, oko v mžiku postřehne něco zajímavého, sakra, co je to na tom kopci za pomník… a vedle ten kostelík, je to až malebně romantická scéna… jenže vlak pádí dál a vesnička Hoštejn zůstává kdesi za koncovými světly posledního vagónu. A přitom ona, ač se to nezdá, je doslova nabitá historickými artefakty.

Na podivně kuželovitém a strmém kopci nad vesnicí se totiž nachází hned tři velmi zajímavé místa. Na samém vrcholu je tu umístěn pamětní jehlan připomínající všechny, kdo se podíleli na stavbě železnice na trase Olomouc – Praha. Jehlan byl zbudován roku 1847, je složený z pískovcových kvádrů, které údajně zbyly při dávné stavbě mostů v okolí.

Málokdo ale ví, že se pod tímto památníkem nachází ještě něco mnohem staršího. Už při výstupu po strmé pěšince a schůdcích člověka zaujme krásný výhled vůkol. Z této výšky vypadá právě projíždějící „pendolino“ jako vláček na dětském kolejišti.

Jenže pak se začne návštěvník rozhlížet pečlivěji, popochází sem tam a překvapen zjišťuje, že stojí na velmi podivném kopci. Jako by měl velbloud tři hrby. A kdybychom započítali i vrch s kostelíkem sv. Anny tak čtyři. Podélný kopec je tu totiž příčně narušen hlubokými zářezy. Proč? Tohle asi příroda neudělala?!

Opravdu neudělala. Pod nohama se totiž nachází zbytky kdysi rozlehlého středověkého hradního komplexu ze 13. století. A právě při jeho budování byl tento úzký hřeben vypínající se nad Moravskou Sázavou modelován dle plánů a potřeb stavitelů. Ovšem hrad Hoštejn – jak je u nás zvykem – byl v jisté době poničen (údajně Husity ale pravda to prý není), dlouho neobýván, pak měl nějaký čas za nájemníky darebáky, lapky a další verbež. Když pánům došla s jejich lumpárnami trpělivost, byl znova stržen a to již definitivně.

 

Takhle nějak vypadal původní hrad Hoštejn

 

Z tohoto pohledu je jasně patrná modelace terénu. Kostelík sv. Anny je na prvním kopci – schovaný v pozadí za jehlanem. A tady, na tomto místě stávala strážní věž hradu Hoštejn.

 

Dílo zkázy bylo dokonáno právě při stavbě železnice, neb velké množství kamenů ze zbořeného hradu bylo využito při budování kolejového svršku a náspů. Takže možná paradoxně: po kamenech ze zdiva bývalé věže teď právě projíždí ono „pendolino“. A ze zbylých pískovcových bloků určených do zdiva mostů byl na místo té dávné hradní věže vybudován památník.

No řekněte sami: Hoštejn, malá vesnice, strmý hrbol nad ní a takto propletená historie. To se často nevidí.

Abych nezapomněl na poslední zajímavost, kterou je výše zmíněný kostelík sv. Anny. Poutní a velmi romantické místo.

 

Kostelík sv. Anny

 

A jak se do Hoštejna dostat? Z České Třebové osobním vláčkem do Zábřehu na Moravě. Nebo v obráceném směru. Pak vystoupit ve stanici Hoštejn a zvednout hlavu. Výstup na kopec po červené turistické není dlouhý ale celkem náročný, nevhodný pro lidi handicapované. Ke kostelíku se dá dostat autem ale nedoporučuji to! Je tam minimum místa na parkování! Lepší je zaparkovat dole ve vesnici a dál šlapat pěšky.

 

**********************

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

error: Content is protected !!