CYKLISTIKA

4Ever Scanner 1

1. 7. 2018

Aktuální  doplnění hodnocení po ujetí asi 2000 km.

Vystřídal jsem snad všechny možné terény – jen na singltrek ještě z časových důvodů nedošlo. Ale i tak mohu podepsat vše to, co jsem napsal v loňský říjen s tím závěrem, že vše důležité jsem v podstatě “vychytal” na první stovce kilometrů – viz. text níže.

Nic na tom hodnocení nehodlám měnit, snad jen mohu vypíchnout odolnost kola – vše šlape jako hodinky. Jediný drobný zádrhel, který jsme museli s technikem z prodejny Café Calabrone řešit, byl “drnčící” bovden v místě, kde se noří do rámu. Tohle místo by měli technici 4Ever trochu ošéfovat. V jejich dílnách se už rodí model Scanner 2019 a tak jsem zvědavý, jak tenhle problémek vyřešili na novém bajku. Podle fotek prototypu se jim snad povedlo. Jiný rám, jiné úhly, 120 mm vidlice – jsem moc zvědavý, jak krasavec  Scanner bude jezdit. 

 

Výběr kola došel do finiše a na novém stroji mám odjetých prvních zhruba 80 km. Vyzkoušel jsem v podstatě všechny druhy povrchu i styl jízdy. Je tedy čas na první hodnocení, které ale je z mého pohledu to nejférovější. Pocity se od prvních metrů vrší jeden na druhý, vše je nové, syrové a tělo dokáže vnímat kdejaký detail, který třeba při dalších testech už upadá do pozadí.

První vjem při náhledu kolo. Jak vypadá po designové stránce?

Scanner je prostě koukatelný a zaujme na první pohled. První, co mne při pohledu na něj napadlo: velmi elegantní, čistý rám. Žádné hrany, kam kouknu, tam zaoblení. Sexy? V souvislosti s kolem? Kamarádi, kteří již kolo okoukli, jej pohladili! Takže ano! Výrazný sloping horní rámové trubky je při obtékání sedlové výrazně horizontálně zploštělý a ladně pokračuje v linii sedlové vzpěry. Se sedlovou trubkou se stýká ještě jednou díky malé vzpěře a zvyšuje pevnost v této části rámu. 

Řetězové vzpěry jsou zploštělé vertikálně, působí mohutně a jsou výrazně esovitě prohnuté. Je vidět, že konstruktéři přemýšleli hlavou a moc dobře věděli cosi o kroucení poddimenzované zadní stavby. Tady se karbonem opravdu nešetřilo. Nutno říct, že rám celý se mi jeví jako líbivý a… svým způsobem důvěryhodný. Nezaznamenal jsem žádné sklony ke kroucení v plném tahu a to vážím bez mála 90 kilo! Takže palec nahoru.

Osazení komponenty.

Tady není co řešit. Kompletní Shimano XT včetně nábojů a 11 kolečkové kazety. Top eso je na přehazovačce s logem XTR. Řazení je přesné a rychlé. Žádný pocit „gumovosti“ jako u řady SLX. Vidlice Rock Shock SID ze zdvihem 100mm. Nevím, v jakých superlativech ji mám vybarvit. S takovou samozřejmostí žehlí nerovnosti, že člověk zapomene, že ji má osazenou v rámu. Váha 1366g hovoří za vše.

 

Jízda.

4Ever Scanner je raketa! To je potřeba zdůraznit hned na úvod. Každé šlápnutí posunuje lehký karbonový stroj vpřed. Ta razance je pochopitelně přímo úměrná stylu jízdy ale pokaždé, když jsem se do pedálů zostra opřel, nepřestávalo kolo překvapovat. A já si při každém šlápnutí naprosto zřetelně uvědomil, kolik procent výkonu si „sežere“ tlumič u full bajku. První prudší stoupání… a to se podívejme! Tak rychle nahoře jsem ještě nebyl! Paráda. Ovšem je tu jeden zádrhel, který může méně zkušeného jezdce zaskočit. Ve strmé stojce má lehký rám s lehkou vidlicí tendenci stavět se na zadní. Takže je potřeba pracovat tělem a bajk krotit. Je to holt živý dravec!

Asfalt, šotolina, polní cesta, lesní stezka… podřadit a fofrem vpřed. A ta lehkost pod nohama je fakt návyková.

Pohon 1×11.

Dlouho jsem zvažoval, zda do něj jít. Bál jsem se, že budu oproti systému 3×9 hodně ochuzen. Ani mě tak netrápily lehké převody, těch je dostatek. Spíš mi trochu harašilo v hlavě, že přijdu o ty rychlé, na dosud ježděném systému 3×9. Ale pak jsem si řekl: ok, raději si ulehčím ve stoupání a na té okresce při návratu domů holt pojedu pomaleji.

Lehké převody.

Tady je nutné zdůraznit, že nejsou až tak lehké, jako na převodech 3×9! Tam to byl prostě kašpárek, na kterém by si jeden v tom švihu ukroutil nohy. Tady to nehrozí, ale pro utočení nejlehčího převodu 34×46 zubů je potřeba přece jen trochu lepší fyzička.

Těžké převody.

Test odhalil logický rozdíl v maximální rychlosti. Na „starém“ trojtácu a za použití nejtěžšího převodu jsem byl schopen z mírného kopce ušlapat ještě asi 53 km/hod. Se systémem 1×11 s 34 zuby na převodníku asi o 10 km méně. V prudkém klesání prostě spustím nohy, ať bajk jede za své.

Co je ale na převodu 1×11 obrovské plus je jednoduchost systému! A na to já slyším. Palec levé ruky se nemusí lámat na páčce přesmyku, dole nic neškrtá, necinká, není třeba nic štelovat – všichni víme, že to je leckdy opruz – a je čistší kokpit. Ve finále: údržba jednoho tácu, to je oproti trojpřevodníku jako nebe a dudy! A pokud vám pod rukama a nohama hraje špičkový orchestr se sólisty Shimano XT + XTR, není co řešit. Estetická čistota ve středu také nese svoje kladné body.

Zpět do terénu. Kořeny, kameny a jiné výrazné nerovnosti: tady pochopitelně hardtail trochu ztrácí. Kvalitní karbonový rám sice leccos pochytá – a někdy mě to až překvapilo, nicméně poduška pod prdelí u full bajku je v takovém terénu přece jen znát. Tady je potřeba trochu očima vybírat cestu, a když na nějaký kořen dojde, je dobré zvednout zadnici a rámu trochu odlehčit. Nejde to pochopitelně pokaždé, viz podzimním listím zasypaná cesta, na které člověk neví, co ho čeká na příštích pěti metrech. Tam už na nějaké ty kopance dojde, ale s tím se člověk musí smířit. Pravda je, že na hliníkovém rámu by to bylo podstatně horší. Ten dokáže kopnout razancí okované špice pracovní botky. Tenhle kompozitní materiál značkuje zadnici domácí bačkůrkou. Každopádně jde o zvyk a také naučení se. Jak na takovém rámu jezdit, aby se co nejvíce eliminovaly nedostatky a naopak, aby se beze zbytku využily jeho přednosti.

Po pěti letech v sedle celoodpruženého stroje si troufnu říct, že na tamto pevném rámu musí člověk nad trasou trochu přemýšlet. Přesněji řečeno, hlídat si pár metrů před sebou. Číst trasu. A pak je to paráda!

Nakonec přece je ještě malé srovnání s Pellsem. 4Ever Scanner je asi o 3 cm kratší v rozvoru, a jde hlavně o délku zadní stavby. A je to hned znát v obratnosti. Tenhle stroj mi prostě přijde výrazně živější. I když se točí na 29“ kolech. Určitě tomu svým dílem přihrává i nízká hmotnost rámu.

Test 4Ever Scanner bude i nadále pokračovat. Uvidím, jak se bude třeba chovat na oblíbeném singltreku v Novém městě pod Smrkem.

A že se stále zmiňuji o full bajku Pells? V podvědomí se mi opakovaně nabízelo srovnání. Pět let v jeho sedle se nedá jen tak vymazat z hlavy. Ale zároveň mi je jasné, že jde o dva naprosto odlišné stroje, které prostě nelze stavět na stejnou startovní čáru. Pells, to byl tank, který se hrnul vpřed, rozvážně a až těžkopádně. Tlumiče žehlily kde co, a tak nad jízdou nemusel člověk moc přemýšlet. 4Ever Scanner je jako lehké a rychlé bojové vozítko pěchoty. Musí mít ale sakra dobrého řidiče. Pak se jízda stává zábavnou, a to doslova.

Teď už zbývá jediné: nasednout, šlápnout do pedálů a fofrem lesem! Se singltrekovými pěšinami je spojený pojem flow, tedy jakési silné duševní vnoření se do intenzivního pocitu štěstí z právě vykonávané činnosti. A já se rád do podobných vln vnořím i za řidítky bajku 4Ever Scanner!

Plusy: lehký rám a citlivá vidlice s jemným,                   

          ale perfektně fungujícím dálkovým 

          ovládáním

          špičkový šaltr XT-XTR

          i s 29“ koly obratnost a živost

          líbivý design

 

Mínusy: pro někoho možná příliš „chudý“

            převod 1×11

 

 

One Comment

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají program Akismet k omezení spamu. Zjistěte, jak jsou vaše údaje komentářů zpracovávány.

error: Content is protected !!